
 
 
 
 
 

     ALLMÄNHETENS PRESSOMBUDSMAN (PO) 
 
 

     PRESSENS OPINIONSNÄMND (PON) 
 
 

     Årsberättelser 2001 
 
 
 
 

  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 

 2  

 
 
 Innehåll: 
 
  Sid. 
 
 PO:s verksamhet 2001 3 
 
 PON:s verksamhet 2001 10 
  

 Etiska regler för press, radio och TV  30
   
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 

 3 

 
 

PO:s ÅRSBERÄTTELSE 2001  
 
 
 
Allmänhetens Pressombudsman är Olle Stenholm och Kersti Rosén är 

Allmänhetens biträdande pressombudsman. Som praktiserande handläggare 

tjänstgjorde till den 1 september Caroline Westerlund varefter Sara 

Lindbäck inledde en årslång praktikperiod. Tjänsten som sekreterare 

innehas av Git Boström. 

 

Att antalet hänskjutningar från PO till PON ökade med 50 proc och att 

antalet fällningar i PON mer än fördubblades från 23 till 50 under 2001 

jämfört med 2000 kan inte läggas till grund för slutsatser om en generellt 

sjunkande pressetisk standard i Sverige. Det är vanskligt att analysera PO:s 

och PON:s statistik för ett enstaka år. Först över längre tid går trendbrott 

och nya mönster att skönja. 

 

Dock vill jag fästa uppmärksamheten på ett oroande förhållande: av de 50 

fällda publiceringarna i opinionsnämnden berör 16, dvs närmare en 

tredjedel, personer under 18 år. 

 

Fyra fall har gällt barn som utpekats i samband med publiceringar om 

omhändertaganden enligt LVU eller om vårdnadstvister.  

 

Fyra fall har gällt barn som utpekats i sin egenskap av brottsoffer. 

Ytterligare fyra har gällt barn som själva misstänkts för brott. 

 

I två fall har namngivna ungdomar under 18 kränkts av publicitet som gällt 

vad de i intervjuer sagt om sitt eget sexliv. I ett fall har ett barn utpekats i 



 

 4  

egenskap av klient hos socialtjänsten och i ett fall har en bild på ett barn 

publicerats när pappan blivit åtalad för ett brott, som f ö inte hade något alls 

med barnet att göra. 

 

Med något undantag gäller de 16 fallen extremt utsatta personer som 

kommit i kläm genom ovarsamma publiceringar. Barn har svårt att tala i 

egen sak. Det finns förvisso många vuxna som inte kan tillvarata sina egna 

intressen gentemot pressen. Men att barn har ännu svårare att göra det är 

självklart. Ingen tidning kan heller kräva att minderåriga skall ta ansvar för 

sina egna uttalanden på det sätt som ofta kan begäras av vuxna. 

 

Att nästan en tredjedel av fällningarna i opinionsnämnden under ett år 

gäller sådant som skrivits om minderåriga innebär att alltför många 

redaktioner alltför sällan betänker hur lätt det är att skada barn i den 

journalistiska arbetsprocessen. Största redaktionella omtanke krävs när det 

gäller så försvarslösa individer. Som PO gör jag och hoppas att även i 

framtiden kunna göra vad som står i min makt för att höja pressens 

medvetande om hur lätt det i värsta fall kan vara att tillfoga just barn 

oacceptabla publicitetskränkningar. 

 

Det största enskilda komplexet av ärenden som PO handlade under 2001 

gäller en publicering i Expressen den 25 juli. Då namngav tidningen alla 80 

läkare och tandläkare som fått en varning i Hälso- och sjukvårdens 

ansvarsnämnd (HSAN) under år 2000. 

 

22 av dem anmälde namnpubliceringen till PO. Fem av dem påtalade 

dessutom att de fått sin varning undanröjd sedan de överklagat till 

länsrätten. PO blev under hösten 2001 färdig med sin behandling av de 22 

ärendena. De fem anmälningar, som gällde att tidningen inte beaktat att 

varningen undanröjts före publiceringen, hänsköts till PON med förslag till 



 

 5 

klander. De övriga 17 avskrevs av PO. 14 av avskrivningarna överklagades 

till PON av anmälarna. Inget av ärendena hade ännu avgjorts av PON vid 

årsskiftet.  

 

PO:s åsikt i de fem hänskjutna fallen av felaktig sakuppgift var att felet 

tillfogat anmälaren en oacceptabel publicitetsskada även om tidningen 

senare rättat felet. 

 

Vad gällde de 17 avskrivna ärendena ansåg PO att läkare är en yrkesgrupp 

som i sin professionella verksamhet har makt, ofta avgörande sådan, över 

andra människors liv och hälsa. Yrkesutövningen är underställd ett 

omfattande statligt system för tillsyn. Besluten i tillsynsmyndigheterna är 

offentliga. Enligt PO:s uppfattning finns ett stort och legitimt 

allmänintresse för de beslut som fattas av detta tillsynssystem.  

 

Liknande allmänintresse gäller andra yrkesgrupper som är föremål för 

tillsyn och disciplinförfarande, t ex advokater, revisorer, börsmäklare och 

fastighetsmäklare.  

 

Mot den bakgrunden fann PO att publicering av namn på läkare som 

varnats i HSAN i många fall kan vara motiverad, trots den publicitetsskada 

det innebär. PO betonade samtidigt att det är viktigt att tidningar 

omsorgsfullt kontrollerar att uppgifter de lämnar om disciplinpåföljd för 

försummelser i yrket är sakligt korrekta. Eftersom inga sakfel påvisats i 17 

av de anmälda fallen avskrevs dessa av PO. 

 

Sedan 1 april 2000 har PO och PON försöksvis kunnat pröva anmälningar 

mot publiceringar på nätsajter som sköts av företag som är anslutna till det 

frivilliga pressetiska systemet. Det mesta tyder på att uppdragsgivarna i 



 

 6  

Pressens Samarbetsnämnd kommer att permanenta denna ordning när 

försöksperioden går ut 1 april 2002. 

 

Hittills utgör anmälningarna mot internetpubliceringar bara en liten del av 

de ca 400 anmälningar som PO får in på ett år. I de flesta fall gäller de 

dessutom texter som är identiska med vad som stått i den tryckta tidningen. 

 

Under 2001 hänsköt PO för första gången en nätpublicering till PON. Det 

gällde ett inlägg av sexistisk natur på tjattsajten i aftonbladet.se. PO:s 

uppfattning var att samma etiska krav måste ställas på nättidningar som på 

tryckta tidningar och att anmälaren tillfogats en oacceptabel 

publicitetsskada. Det var en publicering av en art som sannolikt aldrig skett 

i ett tryckt medium och som belyste de svårigheter som tjattsajter kan ställa 

ansvariga utgivare inför. I ett mer övergripande resonemang betonade PO 

pressens ansvar att utveckla arbetsrutiner i nättidningarna som gör att det 

nya mediets goda sidor (snabbhet, direkthet, tillgänglighet) tillvaratas 

samtidigt som riskerna för publicitetskränkningar aktivt motverkas. 

 

Opinionsnämnden delade PO:s uppfattning att den anmälda publiceringen 

lett till en oförsvarlig publicitetsskada. Däremot går det inte att utläsa ur 

PON:s beslut huruvida bedömningen blivit en annan om den anmälda 

tidningen tagit bort det kränkande inlägget på tjattsajten fortare än vad som 

skedde.  

 

Således saknas ännu svar på den viktiga frågan huruvida nämnden delar 

PO:s principiella uppfattning att samma etiska krav skall ställas på 

nättidningar som på tryckta tidningar eller om en kränkande publicering 

blir oacceptabel beroende på hur länge den är tillgänglig på nätet. 

 

Stockholm i januari 2002 



 

 7 

 

Olle Stenholm 

Allmänhetens Pressombudsman 

 



 

 8  

 
 
 Tabell  1 

 
HANDLÄGGNING AV DIARIEFÖRDA ÄRENDEN ÅR 
2001 
 
 
Balans från 2000    41 
                        
Under året inkomna ärenden   391 
 
Avgjorda ärenden    405 
varav: 
 avskrivna    344 
 hänskjutna till PON      61 
 
 
Balans den 31 december 2001     29 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 



 

 9 

 
 
  Tabell  2 

 
VISSA UPPGIFTER OM PO:s ÄRENDEBALANS 

 
År Nya 

Ärenden 
Avgjorda 
 Ärenden 

Balans per 
den 31 dec 

 
1970 298 253 91 
1971 352 358 85 
1972 391 371 105 
1973 392 380 117 
1974 372 377 112 
1975 422 422 112 
1976 366 381 97 
1977 392 382 107 
1978 360 355 112 
1979 450 433 129 
1980 385 476 38 
1981 361 381 18 
1982 345 328 35 
1983 381 383 33 
1984 345 335 43 
1985 360 365 38 
1986 339 344 33 
1987 325 318 40 
1988 368 379 29 
1989 353 363 19 
1990 331 305 45 
1991 298 298 45 
1992 270 276 39 
1993 323 330 32 
1994 426 420 38 
1995 421 408 51 

   1996          443                        436                       58  
   1997          423                        423                       58 
   1998          438                        458                       38  
   1999          372                    353         57   
   2000                 396       414                41  

     2001                 391       405                       27 
 



 

 10  

 
PON:s ÅRSBERÄTTELSE FÖR 2001 
 
 
 
 
Pressens Opinionsnämnd får härmed enligt 14 § i stadgarna för nämnden 

avge rapport om sin verksamhet under år 2001. 

 

Opinionsnämnden har under året haft följande sammansättning. 
 
t o m 30 juni 2001   fr o m 1 juli 2001 
 

Ordförande: 
 
fd regeringsrådet Bertil Werner  regeringsrådet Leif Lindstam 
 

Vice ordförande: 
justitierådet Inger Nyström  fd justitierådet Bengt Lambe 
 

Andre vice ordförande: 

regeringsrådet Leif Lindstam  hovrättspresidenten 
Johan Hirschfeldt 

 
Tredje vice ordförande: 

 
fd justitierådet Bengt Lambe  regeringsrådet  

Marianne Eliason 
 
Övriga ledamöter och suppleanter: 
 
av  Publicistklubben utsedda: 

t o m 30 juni 2001 
 
redaktörerna Judit Hadnagy och Jan Lindström, ordinarie ledamöter, med 

redaktörerna Lennart Jonson och Anna-Maria Hagerfors som suppleanter; 

 

 

fr o m 1 juli 2001 



 

 11 

 
redaktörerna Anna-Maria Hagerfors och Jan Lindström, ordinarie 

ledamöter, med redaktörerna Tina Thunander och Ingemar Schmid som 

suppleanter; 

 

av Svenska Journalistförbundet utsedda: 

 

t o m den 30 juni 2001 
 
redaktörerna Bertholof Brännström och Birgitta Kruse, ordinarie ledamöter, 

med redaktörerna Britta Svensson och Stephen Lindholm som suppleanter; 

 

fr o m den 1 juli 2001 
 
redaktörerna Stephen Lindholm och Bertholof Brännström, ordinarie 

ledamöter, med redaktörerna Britta Svensson och Lilian Ottosson som 

suppleanter; 

 
av  Svenska Tidningsutgivareföreningen  utsedda: 
 
t o m 30 juni 2001 
 
chefredaktörerna Kalle Jungkvist och P-O Wärring, ordinarie ledamöter, 

med chefredaktören Rolf Svensson och redaktionschefen Rolf Matthies 

som suppleanter; 

fr o m 1 juli 2001 
 
chefredaktören Kalle Jungkvist och redaktionschefen Rolf Matthies, 

ordinarie ledamöter, med chefredaktörerna Karin Rosencrantz-Bergdahl 

och Daniel Grahn som suppleanter. 

 

av riksdagens chefsjustitieombudsman och ordföranden i styrelsen för 

Sveriges advokatsamfund  gemensamt utsedda: 



 

 12  

 
t o m 30 juni 2001 
 
jur dr Peter Nobel, direktören Olof Karlander, direktören Carl Johan Smith 

och civilekonomen Claes Hellgren, ordinarie ledamöter, med verksamhets-

chefen Christer Rosén, direktören Kerstin Hermansson, advokaten Sven 

Unger och universitetslektorn Håkan Thorsén som suppleanter. 

 
fr o m 1 juli 2001 
 
civilekonomen Claes Hellgren, direktören Carl Johan Smith, verksamhets-

chefen Christer Rosén och advokaten Sven Unger, ordinarie ledamöter, 

med direktören Kerstin Hermansson, universitetslektorn Håkan Thorsén, fil 

dr Nils Ringstedt och överveterinären Anna Tidholm som suppleanter. 

 

Som nämndens sekreterare har Christel Ericson Dahllöf tjänstgjort.  

 

Opinionsnämndens avdelningar har under året hållit 15 sammanträden. 
Opinionsnämnden har vid tre tillfällen sammanträtt i plenum. 
 

Suppleanterna har i viss utsträckning deltagit i nämndens överläggningar 

även när de ej har tjänstgjort i ordinarie ledamöters ställe.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ANTAL ÄRENDEN: 



 

 13 

 

1. Den 1 januari 2001     ............................................................... 35 

2. Under året inkomna ärenden   ................................................ 144 

3. Under året avgjorda ärenden  ................................................  119 

4. Den 31 december 2001 kvarstående ärenden ………………   60 

 

Av nämnden under året avgjorda ärenden fördelar sig på följande sätt. 
 
 48 ärenden har avgjorts efter anmälningar, som ingivits till 

Allmänhetens Pressombudsman (PO) och av denne hänskjutits till 

nämnden. Av dessa har  44  ärenden föranlett klandrande uttalanden 

medan tidningarna har friats i 2 ärenden, 1 har avvisats av nämnden och 

1 ärende har återkallats av anmälaren.  

 

 3 ärenden har anmälts till nämnden av PO på dennes eget initiativ. 

Tidningarna fälldes. 

 

 68 ärenden  har förts vidare till nämnden av anmälarna efter 

avskrivningsbeslut av PO. I  56  av dessa ärenden har tidningarna friats. 

I  3 ärenden har tidningen fällts. 9 ärenden har avvisats av nämnden. 

 

 

Av de sammanlagt 119 publiceringsfall som förelagts nämnden för 

prövning har 50 fall föranlett klandrande uttalanden medan 58 fall friats 

och 10 fall avvisats och 1 återkallats. Av de 50 fall som fällts av nämnden 

har i 25 fall tidningarna åsidosatt god publicistisk sed, i 22 fall brutit mot 

och i 3 fall grovt brutit mot god publicistisk sed. 

Under år 2001 har nämnden prövat fyra ärenden som gällt internepubli-

ceringar.  

 



 

 14  

Ett ärende avsåg ett material som lades ut på nätet i november 1999 och 

som anmäldes först ca 8 månader senare. Materialet fanns då inte längre 

bland de aktuella nyheterna på tidningens hemsida men kunde sökas fram 

med hjälp av olika sökord. PO fann att det låg närmast till hands att anse att 

publiceringen skett i november 1999 och att den inte varit fortlöpande 

publicerad. PO påpekade också att publiceringen skett innan PO och PON 

fått mandat att pröva internetpubliceringar. Publiceringen var därför för 

gammal för att kunna prövas. Nämnden kom, med beaktande också av 

förutsättningarna för att ta del av materialet via internet, till samma resultat. 

 

Det andra ärendet avsåg ett kränkande uttalande i ett inlägg på en 

nättidnings elektroniska insändarsida. Uttalandet hade tagits bort först efter 

nästan ett dygn, vilket av nämnden ansågs vara för sent för att tidningen 

skulle kunna undgå klander. Nämnden var enig om att tidningen skulle 

fällas för publiceringen. Ordföranden, tredje vice ordföranden och två 

ledamöter ville motivera fällningen med att tidningens rutiner för klagomål 

inte fungerat helt tillfredsställande. Fördröjningen med borttagandet av 

inlägget hade antagligen ej oväsentligt bidragit till publicitetsskadan och 

tidningen kunde inte undgå klander för fördröjningen. Även en tredje 

ledamot fann att rättelsen skett för sent och betonade att insändarsidan 

omfattades av databasregeln. 

 

I det tredje ärendet, som gällde publiceringar såväl i en tidnings pappers-

upplaga som i dess nätupplaga, fälldes tidningen för publiceringarna i båda 

upplagorna. 

Även det fjärde ärendet gällde publicering i en tidnings pappersupplaga och 

dess nätupplaga. Tidningen ansågs ha gjort tillräckliga rättelser i den 

tryckta upplagan och friades i den delen. I nätupplagan hade den anmälda 

artikeln stått kvar i närmare en månad och den hade inte rättats på ett 

adekvat sätt, varför tidningen fälldes. 



 

 15 

 

Skiljaktiga meningar har förekommit i fyra ärenden under året. 

 

I två ärenden behandlades "fallet Alcalá" i huvudsak på grundval av upp-

gifter som lämnats av Alcalá och som innebar allvarlig kritik mot en annan 

person, anmälaren. Anmälaren hade vid kontakt med tidningen förklarat sig 

inte vilja uttala sig. I det ena fallet hade personen i fråga också erbjudits att 

läsa manus. Nämndens majoritet fann att tidningarna gjort vad som kunde 

begäras från pressetisk synpunkt och friade dem. Ordföranden och en 

ledamot ansåg att tidningarna skulle fällas, eftersom de eftersatt sin 

skyldighet att redovisa tillräckliga uppgifter för att anmälaren skulle på ett 

meningsfullt kunna ta ställning till om hon ville uttala sig eller inte och att 

anmälaren därför inte kunnat förutse de kränkande personangrepp som 

artiklarna skulle komma att innehålla. 

 

I ett tredje ärende fälldes en tidning för att den, i anslutning till ett 

reportage om en reumatikerförening, utan samtycke publicerat namn och 

bild på en person, som uppgavs lida av en reumatisk sjukdom och som 

deltog i vattengympa i en bassäng. Två ledamöter ansåg att tidningen skulle 

frias. Dess medarbetare hade agerat öppet utan att någon reagerat och 

föreningens ordförande hade upplyst att deltagarna i vattengympan godkänt 

tidningens närvaro och fotograferingen. De hade därför inte haft skäl att tro 

annat än att samtliga badande accepterat villkoren. 

 

Det fjärde ärendet är det ovan nämnda andra internetärendet. 

 

Den expeditionsavgift som enligt stadgarna för nämnden utgår för kland- 

rad tidning med en vardagsupplaga om mer än 10 000 ex har uppgått till  

22 800 kronor medan avgiften för tidningar med en lägre upplaga uppgått  



 

 16  

till 8 400 kronor. Av nämnden under året klandrade ärenden har föranlett 

expeditionsavgifter om sammanlagt 942 000 kronor. 

 

Nämndens ordförande Bertil Werner, andra vice ordföranden Leif Lind-

stam och nämndens sekreterare Christel Ericson Dahllöf deltog i nordiskt 

Pressnämndsmöte i Köpenhamn den 14 och 15 juni 2001. 

 

Nämndens ordförande Leif Lindstam deltog i det tredje mötet med the 

Alliance of Independent Press Councils of Europe (AIPCE) i Dublin i 

Irland den 25 och 26 oktober 2001. 

 

Stockholm den 15 januari 2002 

 

Leif Lindstam 

 

    Christel Ericson Dahllöf 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
TABELL ÖVER ÄRENDEN AVGJORDA AV PON 2001 
                          2000 års siffror inom parentes 

 
 
 
 
 



 

 17 

 
 
 
 
 

      
Ärenden fällda friade avvisade återtagna summa 

 
 
Av PO hänskjutna 

 
 

 44    (21)

 
 

   2    (7) 

 
 

  1       -     

 
 
  1      (-) 

 
 

  48   (28)
 
 

PO-initiativ 

 
 

   3      (1)

 
 

       -    

 
                 
         -     

 
 
- 

 
 

    3     (1)
 

Överklagade av-
skrivningsbeslut 

 
 
   3      (1)

 
 

 56  (65) 

 
 

  9      (3) 

 
 
- 

 
 

  68   (69)
 
 

        Summa 

 
 

 50    (23)

 
 

 58  (72) 

 
 

  10    (3) 

 
 

1        (-) 

 
 

119   (98)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
TIDNINGAR KLANDRADE AV OPINIONSNÄMNDEN  

                                                 2001 

 
 
 
Aftonbladet 2  Lidingö Tidning 1



 

 18  

aftonbladet.se 1  Ljusnan 1

Aktuell Rapport 1  Magazinet 1

Allers  1  Mariestads-Tidningen  1

Arbetarbladet 1  Nerikes Allehanda 1

BFF-News 1  Norra Skåne 1

Blekinge Läns Tidning 2  Norrbottens-Kuriren 1

Bärgslagsbladet 1  Norrländska Social-

demokraten 

2

Cosmopolitan 1  Nya Dagen 1

Dala-Demokraten 1  Nya Wermlands-Tidningen 1

Dagens Industri 1  Nynäshamnsposten 1

Expressen 3  Skaraborgs Allehanda 1

Falu Kuriren 3  Smålänningen 1

Göteborgs-Posten 1  SSR-Tidningen 1

GT 1  Sydsvenska Dagbladet 1

Hallands Nyheter 1  Vimmerby Tidning 1

Hela Bygdens Lokaltidning 1  Värmlands Folkblad 1

Hänt Extra 1  Vestmanlands Läns Tidning 1

Karlskoga Tidning 1  Åre i Dag 1

Kristdemokraten 1  Örebro-Kuriren 1

Kvällsposten 2  Östersunds-Posten 1

 
 
 
 
TIDNINGAR KLANDRADE AV OPINIONSNÄMNDEN 

2001 
   
 
I anslutning till varje fall anges om ärendet har hänskjutits av PO 
eller av anmälaren (Anm.) Dessutom anges det om klandret avser 
att tidningen har åsidosatt (å), brutit (b) eller grovt brutit (gb)  mot 
god publicistisk sed. Skiljaktiga beslut markeras med (sk). 



 

 19 

 
 
 
Aftonbladet: 
 
Exp nr 53 Genom bilder utpekades en ung kvinna som arbetade 

som stripteasedansös för personer som inte tidigare 
känt till att hon arbetade på sexklubb. 
Bildpubliceringen var inte försvarlig. PO (å)  

Exp nr 101 A, som verkat som polisinspektör i utredningen om 
mordet på Olof Palme, fick tåla att namnges i 
samband med kritik mot hans insatser i utredningen. 
Han behövde dock inte acceptera bl a en felaktig 
uppgift om att han dömts för urkundsförfalskning; 
källans förväntat trovärdiga karaktär befriade inte 
tidningen från dess källkritiska ansvar. PO (å)  

 
 
aftonbladet.se: 
 
Exp nr 58 Internetpublicering. Sexistiskt inlägg om en ung 

kvinna på en s k modererad chatsida tillfogade henne 
oförsvarlig publicitetsskada. Det kränkande uttalandet 
hade funnits kvar på hemsidan under nästan ett dygn 
innan det togs bort. Rättelsen kom alltför sent för att 
kunna leda till en annan bedömning. PO (å) (sk) 

 
 
Aktuell Rapport: 
 
Exp nr  87 Bild av ett mordoffer på brottsplatsen. Tidningen brast 

härigenom i tillbörlig hänsyn till brottsoffrets 
anhöriga.  
PO (b) 

 
 

Arbetarbladet: 
 
Exp nr 35 Kritik mot socialtjänstens hantering av ett ärende ägde 

allmänintresse. I sammanhanget kom dock en mamma 
och hennes barn, som berördes av ärendet, omotiverat 
att utpekas. PO (å) 



 

 20  

 
 
Allers: 
 
Exp nr 19 Reportage om ett arvsskifte där en hushållerska, tillika 

sambo, blivit lottlös. Arvingarna kunde identifieras 
och utpekades med uppgifter som var kränkande. De 
gavs inte heller tillfälle till samtidigt bemötande. PO 
(b) 

 
 
BFF-News: 
 
Exp nr 26 Personangrepp där tidningen i den anmälda texten 

gjorde gällande att en asocialare individ än anmälaren 
knappast fanns. PO (b) 

 
 
Blekinge Läns Tidning: 
 
Exp nr 71 Publicering om en vårdnadstvist där pappan 

framträdde öppet. Härigenom kom mamman och 
barnet omotiverat att utpekas med integritetskänsliga 
uppgifter. Mamman hade inte heller getts tillfälle till 
samtidig kommentar. PO (å) 

Exp nr  86 Bild av en omkommen person på olycksplatsen. 
Tidningen brast härigenom i tillbörlig hänsyn till den 
omkomnes anhöriga. PO (b) 

 
 
Bärgslagsbladet: 
 
Exp nr 74 I publiceringar om missförhållanden i en familj, 

däribland barnmisshandel, lämnades sådana 
uppgifter att de inblandade kunde identifieras. PO (b) 



 

 21 

 
Cosmopolitan: 
 
Exp nr 111 En kvinna framträdde öppet och berättade att hon 

misshandlats av en f d pojkvän. Därigenom kom pojk-
vännen att identifieras. Av handlingarna framgick att 
han dömts för ringa misshandel. Brottet var inte så 
allvarligt att han behövde acceptera ett utpekande. De 
publicerade uppgifterna om misshandeln var 
dessutom delvis felaktiga och han hade inte fått lämna 
sin version. PO (å) 

 
 
Dagens Industri: 
 
Exp nr 47 Flera publiceringar med namn och bild på en 

finansman i samband med rapportering om 
brottsmisstankar om ekobrott mot honom. Han fick 
acceptera utpekande, men borde ha fått tillfälle att 
redovisa sin version. Anm. (å) 

 
 
Dala-Demokraten: 
 
Exp nr 119  Genom mellanrubriken Var ett brott och återgivandet 

av ett uttalande från kyrkorådets ordförande, gavs 
läsarna uppfattningen att en kyrkoherde gjort sig 
skyldig till brott trots att åklagaren avskrivit ärendet. 
PO (b)  

 
 
Expressen: 
 
Exp nr 4 Artikel med rubriken Han startade nazistförband 

illustrerades av en bild på en man. Bilden föreställde 
en annan man än den omskrivne och den rättelse som 
tidningen införde var otillräcklig. Anm. (b) 



 

 22  

Exp nr 106 I en debattartikel framförde Lennart Ransnäs sin syn 
på Socialstyrelsens och polisens uppmärksammade 
tillslag mot hans laboratorieföretag Medanalys. 
Ransnäs sade i artikeln bl a att han polisanmält en 
namngiven person, A, för att A fifflat med 
forskningsanslag om 700 000 kronor. Uppgiften om 
polisanmälan var, efter vad som framkom, felaktig och 
A gavs inte heller tillfälle till samtidigt bemötande. Ett 
i efterhand erbjudet genmäle ansågs inte tillräckligt.  
Anm. (å) 

Exp nr 112 En kvinna framträdde öppet och berättade att hon 
misshandlats av en f d pojkvän. Därigenom kom pojk-
vännen att identifieras. Av handlingarna framgick att 
han dömts för ringa misshandel. Brottet var inte så 
allvarligt att han behövde acceptera ett utpekande. De 
publicerade uppgifterna om misshandeln var 
dessutom delvis felaktiga och han hade inte samtidigt 
fått lämna sin version. Ett i efterhand publicerat 
genmäle var inte tillräckligt. PO (å) 

 
 
expressen.se: 
 
Exp nr 89 Rättelse på internet var inte utformad på ett sätt som 

var tillfyllest. Anm. (å) 
Publiceringen i papperstidningen friades dock. 

 
 
Falu Kuriren: 
 
Exp nr 78 Rapportering om att en bonde dömts för djurplågeri 

hade visst allmänintresse. I sammanhanget lämnades 
dock uppgifter om familjen som saknade sådant 
intresse, bl a fanns en bild på hustrun och parets baby 
i FK:s nättidning. Vidare publicerades en insändare 
med osakliga och kränkande påhopp mot mannen. PO 
(b) 

 
 
Göteborgs-Posten: 
 



 

 23 

Exp nr 72 Intervju med några 17-åriga flickor om deras 
erfarenheter av akut-p-piller ansågs kränka flickornas 
integritet. Att flickorna var medvetna om syftet med 
artikeln och att namngivning skulle ske, fritog inte 
tidningen från dess självständiga ansvar att överväga 
vilka konsekvenser publiceringen kunde få för dessa 
unga personer. PO (å) 



 

 24  

 
Göteborgs-Tidningen, GT: 
 
Exp nr  117 Kategoriskt formulerad rubrik, Minderårig 

sexbrottsling går fri, saknade täckning. Vidare 
lämnades en ortsangivelse och en åldersuppgift som 
var ägnade att dra omgivningens uppmärksamhet till 
den pojke som misstänktes för övergrepp. Tidningen 
hade brustit i den särskilda varsamhet som krävs när 
det gäller integritetskänsliga uppgifter om 
minderåriga. PO (å) 

 
 
Hallands Nyheter: 
 
Exp nr  49 En reumatiker behövde inte acceptera att förekomma 

på bild som visade honom och andra i 
reumatikerföreningen på vattengymnastik i ett 
badhus. Att tidningen hade fått medgivande från 
föreningens ordförande var inte tillräckligt. PO (å) (sk)  

 
 
Hela Bygdens Lokaltidning: 
 
Exp nr 93 Begränsat utpekande av en kvinnlig taxiföretagsägare 

som omotiverat anklagades för sexuella trakasserier. 
PO (b) 

 
 
Hänt Extra: 
 
Exp nr 113 En kvinna framträdde öppet och berättade att hon 

misshandlats av en f d pojkvän. Därigenom kom pojk- 
vännen att identifieras. Av handlingarna framgick att 
han dömts för ringa misshandel. Brottet var inte så 
allvarligt att han behövde acceptera ett utpekande. De 
publicerade uppgifterna om misshandeln var 
dessutom delvis felaktiga och han hade inte fått lämna 
sin version. PO (å) 



 

 25 

 
Karlskoga Tidning: 
 
Exp nr 50 En kommunal chef fick tåla att namnges vid kritik mot 

verksamhetsområdet. Ett genmäle från kommunen 
publicerades genast och chefen hade kunnat minska 
publicitetsskadan genom att skriva ett eget genmäle. 
Hon behövde dock inte tåla att hennes PO-anmälan 
omskrevs på ett kränkande sätt. Tidningen 
rapporterade inte heller om att en förundersökning 
mot verksamheten lades ned. PO (b) 

 
 
Kristdemokraten: 
 
Exp nr 36 Artiklar om förundersökning mot kd-politikern X. för 

misstänkt skattebrott mm fokuserade på hennes 
konflikt med en f d sambo och tidningen antog att 
familjekonflikten i hög grad gett upphov till 
förundersökningen. Publicering av namn/bild på 
sambon var inte motiverad av allmänintresset. PO (b)  

 
 
Kvällsposten: 
 
Exp nr 22 Bildpublicering. På en bild från trafikolycka syntes en 

omkommen förare. Tidningen brast härigenom i 
tillbörlig hänsyn till olycksoffrets anhöriga. PO (b) 

Exp nr  63 En blott tioårig flicka utpekades, i vart fall inför en 
begränsad krets, för att under flera års tid 
kontinuerligt och allvarligt ha misshandlat en 
klasskamrat. Uppgifterna var dessutom löst grundade. 
Tidningen kontaktade inte heller flickans föräldrar 
inför publiceringen. PO (b) 

 
 
Lidingö Tidning: 
 
Exp nr 115 I ett reportage om en begravningsentreprenörs arbete 

röjde tidningen i bild och text uppgifter av känslig 
natur om en nyligen avliden person. Tidningen hade 
inte visat de anhöriga tillräcklig hänsyn. PO (å) 



 

 26  

 
Ljusnan: 
 
Exp nr 57 På grund av en redigeringsmiss syntes bandyspelares  

personnummer på bild. Även om personnummer är 
offentliga är uppgifterna av integritetskänslig natur. 
Ett publicerat personnummer kan leda till missbruk 
och impulshandlingar föranledda av publiceringen. 
PO (å) 

 
 
Magazinet: 
 
Exp nr 85 En minderårig tvångsomhändertagen pojke 

utpekades. I sammanhanget lämnades ytterligare 
integritetskänsliga uppgifter om honom. PO (b) 

 
 
Mariestads-Tidningen: 
 
Exp nr 13 Att det fanns kritik mot asylhandläggningen vid en 

viss enhet inom Migrationsverket ägde allmänintresse, 
men anmälaren, som namngavs, utpekades felaktigt 
som ansvarig för handläggningen av det asylärende 
vari kritiken till stor del bottnade. PO (å) 

 
 
Nerikes Allehanda: 
 
Exp nr 55 I en debatt om nazism och extremism kom en 

medarbetare på tidningen Expo att felaktigt utpekas 
som dömd för anstiftan till mordbrand. Att Nerikes 
Allehanda senare publicerade ursäkt och genmäle var 
bra, men inte tillräckligt med hänsyn till felaktighetens 
allvarliga art och den tid som förflutit. PO (å) 

 
 
Norra Skåne: 
 



 

 27 

Exp nr  67 Bildpublicering. En 17-årig punkare åtalades för att 
han skulle ha burit nazistiska symboler. Saken ägde 
visserligen allmänintresse men bilder – som innebar 
ett visst utpekande av honom – var inte motiverade. 
PO (å) 

Norrbottens-Kuriren: 
 
Exp nr 14 16-åriga A framträdde öppet i en intervju med 

ungdomar om könssjukdomar, hiv, graviditet och p-
piller. Genom att A tillskrevs uttalanden av personlig 
och känslig natur tillfogades hon en oförsvarlig 
publicitetsskada. PO (b) 

 
 
Norrländska Socialdemokraten: 
 
Exp nr  40 Framträdande bild- och namnpublicering på en man 

som dömts för ringa narkotikabrott och misshandel till 
två månaders fängelse. Att mannen under den tidigare 
hälften av 90-talet hade drivit opinionsbildning mot 
doping och narkotikamissbruk motiverade inte 
utpekandet. PO (gb) 

Exp nr 56 En man som dömts för ett mycket stort antal stölder 
mm som drabbat skyddslösa grupper fick tåla namn- 
och bild-publicering. Han behövde däremot inte tåla 
en uppräkning av hela sitt brottsregister 40 år tillbaka 
i tiden. PO (å) 

 
 
Nya Dagen: 
 
Exp nr 84 En minderårig tvångsomhändertagen pojke 

utpekades. I sammanhanget lämnades ytterligare 
integritetskänsliga uppgifter om honom. PO (b) 

 
 
Nya Wermlands-Tidningen: 
 



 

 28  

Exp nr 48 Vid rapportering om att en 32-årig kvinna på en liten, 
namngiven ort hade häktats för mordförsök på sin  
14-åriga dotter, lämnades felaktiga uppgifter om att 
mamman försökt döda dottern med kniv och att det 
skulle ha funnits heroin i lägenheten. Rättelse var inte 
tillräckligt. PO (b) 



 

 29 

 
Nynäshamns Posten: 
 
Exp nr 24 Begränsat utpekande av en avliden kvinna. 

Uppgifterna i publiceringen kunde förleda läsaren att 
tro det fanns misstankar om att brott hade begåtts. 
Tidningen brast härigenom i hänsyn till den avlidna 
kvinnans familj. PO (å) 

 
 
Skaraborgs Allehanda: 
 
Exp nr 45 Debattinlägg och insändare med dåligt kontrollerade 

och felaktiga uppgifter om att kommunens 
konstmuseichef fått kommunalt arvode om 300 000 
kronor utöver ordinarie lön. Han fick inte bemöta 
påståendena. En ursäkt som publicerades en månad 
senare var inte tillräckligt för att tidningen skulle 
undgå ansvar. PO (å) 

 
 
Smålänningen: 
 
Exp nr 28 I en artikel om att en gravt handikappad kvinna fått 

avslag på sin ansökan om en rekreationsresa, fanns en 
ingående beskrivning av hennes handikapp. 
Beskrivningen var utpekande och av integritetskänslig 
natur. Hon kontaktades inte heller inför 
publiceringen. PO (å) 

 
 
SSR-Tidningen: 
 
Exp nr  46 Vid kritik mot medierapporteringen om 

Sjöfartsverkets tidigare direktör beskrevs en annan 
tidigare anställd, A, som inkompetent, sjabblande och 
bortlyft från sin tjänst. A fick inte tillfälle till samtidigt 
bemötande och nekades genmäle. En publicerad 
ursäkt berörde bara en uppgift om att A varit 
uppgiftslämnare och var hållen i raljant ton.  
PO (b) 



 

 30  

 
Sydsvenska Dagbladet: 
 
Exp nr 23 Bildpublicering. På en bild från trafikolycka syntes en 

omkommen förare. Tidningen brast härigenom i 
tillbörlig hänsyn till olycksoffrets anhöriga. PO (b) 

 
 
Vestmanlands Läns Tidning: 
 
Exp nr 92 Begränsat utpekande av en mördad 17-årig pojke, 

omnämnd som ”skinnskalle” och som känd för 
nazistiska sympatier. Eftersom pojkens död föreföll ha 
samband med hans ideologiska sympatier, fanns viss 
anledning att beröra pojkens åsikter. Däremot var det 
av hänsyn till de anhöriga  inte motiverat att lämna 
andra integritetskränkande uppgifter i frågor om 
omhändertagande samt en pågående polisutredning; 
uppgifterna var dessutom i viss del missvisande. PO 
(å) 

 
 
Vimmerby Tidning: 
 
Exp nr 66 En minderårig tvångsomhändertagen pojke 

utpekades. I sammanhanget lämnades ytterligare 
integritetskänsliga uppgifter om honom. PO (b) 

 
 
Värmlands Folkblad: 
 
Exp nr 12 Begränsat utpekande av en 13-årig pojke som 

omotiverat sammankopplades med terror, misshandel 
och ett mordförsök; rättelse/ursäkt var ej tillräckligt. 
PO (gb)  

 
 
Åre i Dag: 
 
Exp nr 116 En bild på ett naket par i en utomhuspool, fick 

illustrera en artikel om turism. Tidningen hade inte 
visat tillbörlig hänsyn vid bildredigeringen. PO (å) 



 

 31 

 
Örebro Kuriren: 
 
Exp nr 59 Rapportering, om en våldtäktsdom, innebar att 

nedsättande uppgifter om det minderåriga brottsoffret 
förmedlades till i vart fall en mindre krets. Genom 
publiceringen hade tidningen åsidosatt varje hänsyn 
till brottsoffret. PO (gb)  

 
 
Östersunds-Posten: 
 
Exp nr 62 A, som dömts upprepade gånger för ett sammanlagt 

stort antal stölder/bedrägerier av delvis grov karaktär 
och  riktade mot svaga och utsatta personer, fick tåla 
namn och bild i samband med dom. Publiceringen 
kunde bidra till att varna presumtiva brottsoffer. I en 
senare publicering, som bara rörde brottsmisstankar, 
var ett utpekande av A dock inte motiverat. PO (å) 



 

 32  

 
ETISKA REGLER FÖR PRESS, RADIO OCH TV 
 
 
 
Press, radio och tv skall ha största frihet inom ramen för tryckfrihetsför-
ordningen och yttrandefrihetsgrundlagen för att kunna tjäna som nyhets-
förmedlare och som granskare av samhällslivet. Härvid gäller dock att 
skydda enskilda mot oförskyllt lidande genom publicitet. 
 
Etiken tar sig inte i första hand uttryck i en formell regeltillämpning utan i 
en ansvarig hållning inför den publicistiska uppgiften. De etiska reglerna 
för press, radio och tv skall vara ett stöd för den hållningen. 
 
 
I. PUBLICITETSREGLER 
 
Ge korrekta nyheter 
 
1.  Massmediernas roll i samhället och allmänhetens förtroende för dessa 
medier kräver korrekt och allsidig nyhetsförmedling. 
 
2.  Var kritisk mot nyhetskällorna. Kontrollera sakuppgifter så noggrant 
som omständigheterna medger, även om de tidigare har publicerats. Ge 
läsaren/mottagaren möjlighet att skilja mellan faktaredovisning och kom-
mentarer. 
 
3.  Löpsedel, rubrik och ingress skall ha täckning i texten. 
 
4.  Slå vakt om den dokumentära bilden. Var noga med att bilder och gra-
fiska illustrationer är korrekta och inte utnyttjas på ett missvisande sätt. 
 
Var generös med bemötanden 
 
5.  Felaktig sakuppgift skall rättas, när det är påkallat. Den som gör 
anspråk på att bemöta ett påstående skall, om det är befogat, beredas 
tillfälle till genmäle. Rättelse och genmäle skall i lämplig form publiceras 
utan dröjsmål och på så sätt att de kan uppmärksammas av dem som har 
fått del av de ursprungliga uppgifterna. Observera att ett genmäle inte 
alltid kräver en redaktionell kommentar. 
 
6.  Publicera utan dröjsmål Pressens Opinionsnämnds klandrande 
uttalanden i fall som rör den egna tidningen.  



 

 33 

 
Respektera den personliga integriteten 
 
7.   Överväg noga publicitet som kan kränka privatlivets helgd. Avstå 
från sådan publicitet om inte ett uppenbart allmänintresse kräver 
offentlig belysning. 
 
8.  Iaktta stor försiktighet vid publicering av självmord och 
självmordsförsök särskilt av hänsyn till anhöriga och vad ovan sagts om 
privatlivets helgd. 
 
9.  Visa alltid offren för brott och olyckor största möjliga hänsyn. Pröva 
noga publicering av namn och bild med hänsyn tagen till offren och deras 
anhöriga. 
 
10.  Framhäv inte berörda personers etniska ursprung, kön, nationalitet, 
yrke, politisk tillhörighet, religiös åskådning eller sexuell läggning om det 
saknar betydelse i sammanhanget och är missaktande.     
 
Var varsam med bilder 
 
11.  Vad som i dessa regler sägs gäller i tillämpliga delar även om bildma-
terial.  
 
12.  Bildmontage, retuschering på elektronisk väg eller bildtext får ej 
utformas så att det vilseleder eller  lurar läsaren. Ange alltid i direkt 
anslutning till bilden om den är förändrad genom montage eller retusch. 
Detta gäller även vid arkivering. 
 
Hör båda sidor 
 
13.  Sträva efter att ge personer, som kritiseras i faktaredovisande material 
tillfälle att bemöta kritiken samtidigt. Sträva också efter att återge alla par-
ters ståndpunkter. Var uppmärksam på att anmälningar av olika slag kan 
ha till enda syfte att skada den som blivit anmäld. 
 
14.  Tänk på att en person, misstänkt för brott, i lagens mening alltid be-
traktas som oskyldig om fällande dom inte föreligger. Den slutliga ut-
gången av en skildrad rättssak bör redovisas. 
 
Var försiktig med namn 
 
15.  Överväg noga konsekvenserna av en namnpublicering som kan 
skada människor. Avstå från sådan publicering om inte ett uppenbart 
allmänintresse kräver att namn anges.  



 

 34  

 
16.  Om inte namn anges undvik att publicera bild eller uppgift om yrke, 
titel, ålder, nationalitet, kön eller annat, som gör en identifiering möjlig. 
 
17.  Observera att hela ansvaret för namn- och bildpublicering faller på 
den som återger materialet. 
 
 
KOMMENTAR TILL DEL I 
 
För tolkning av begreppet "god publicistisk sed" svarar för pressens del i 
första hand Pressens Opinionsnämnd samt i ärenden som inte hänskjuts 
till nämnden Allmänhetens Pressombudsman. Det bör uppmärksammas 
att Pressens Opinionsnämnd och Allmänhetens Pressombudsman ej prö-
var fråga om avsteg från reglerna i radio- eller televisionsprogram. För 
granskning av dessa program finns den av regeringen utsedda Gransk-
ningsnämnden. 
 
Opinionsnämndens utslag publiceras förutom i den klandrade tidningen i 
refererande form i Pressens Tidning och tidningen Journalisten. Abonne-
mang på nämndens utslag kan beställas hos TU. 
 
PO utger en årsberättelse där de från principiell synpunkt viktigaste ären-
dena kommenteras. 
 
Granskningsnämndens beslut kan rekvireras hos nämndens kansli. 
 



 

 35 

 
II. YRKESREGLER 
 
Journalistens integritet 
 
1.  Ta inte i tjänsten emot journalistiska uppdrag av personer utanför den 
redaktionella ledningen. 
 
2.  Acceptera inte uppdrag från utomstående, ej heller inbjudan, gåva, 
gratisresa eller annan förmån i och utanför tjänsten som kan 
misstänkliggöra ställningen som fri och självständig journalist. 
 
3.  Använd inte ställningen som journalist till att utöva påtryckning för 
egen eller andras vinning eller till att skaffa privata förmåner. 
 
4.  Utnyttja inte för egen eller andras vinning opublicerade nyheter  
beträffande de ekonomiska förhållanden eller åtgärder  hos stat, 
kommuner, organisationer, företag eller enskilda. 
 
5.  Beakta journalistavtalets bestämmelse om att medarbetare icke får 
åläggas att skriva mot sin övertygelse eller utföra förödmjukande 
uppdrag. 
 
Anskaffning av material 
 
6.  Tillmötesgå rimliga önskemål från intervjuade personer  om att i 
förväg få veta hur och var deras uttalanden återges. 
 
7.  Visa särskild hänsyn mot ovana intervjuobjekt. Upplys den intervjuade 
om huruvida samtalet är avsett för  publicering eller enbart för informa-
tion. 
 
8.  Förfalska inte intervjuer eller bilder. 
 
9.  Visa hänsyn vid fotograferingsuppdrag samt vid anskaffning av 
bilder, särskilt i samband med olyckor och brott. 
 
10. Ge inte efter för påtryckningar från utomstående i avsikt att hindra 
eller inskränka berättigad publicitet. 
 
11.  Beakta upphovsrätten med dess citatregler  och fotorätten. 
 
12. Visa generositet med källangivelse när en framställning huvudsakli-
gen bygger på annans sakuppgifter. 
 



 

 36  

Publiceringstider 
 
13.  Respektera överenskomna publiceringstider. 
 
 
KOMMENTAR TILL DEL II 
 
Undertecknarna av dessa regler vill med detta avsnitt ge vägledning i det 
journalistiska arbetet på fältet och på redaktionerna när problem uppstår 
som endast ofullständigt eller inte alls behandlas i lagar, kollektivavtal 
eller i övriga delar av dessa etiska regler för massmedier. Avsnittet er-
sätter SJF:s yrkeskodex. 
 
 
Detta avsnitt är inte bara en regelsamling - det är också avsett att stimu-
lera till en kontinuerlig debatt inom journalistkåren i arbetsetiska frågor. 
Reglerna gör inte anspråk på att täcka alla de situationer som journalisten 
kan möta i sitt arbete. 
 
Reglerna avser alla redaktionella medarbetare, alltså i tillämpliga delar 
även journalister vid radio, tv, informationsavdelningar etc. 
 
SJF:s styrelse verkar för att förbundets medlemmar efterlever denna del 
av reglerna. 



 

 37 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 

 38  

 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
ALLMÄNHETENS PRESSOMBUDSMAN 
 
PRESSENS OPINIONSNÄMND 
 
 
 
 
Besöksadress: Kungsholmstorg 5, Stockholm 
 
Postadress: Box 12708, 112 94  Stockholm 
 
Tel: 08/692 46 00 
 
Fax: 08/692 46 05 
 
PO/PONs hemsida:  www.po-pon.org 
 
E-post:  info@po-pon.org 

 



 

 39 

 
 
 
     


