
 
 
 
 
 
 

ALLMÄNHETENS PRESSOMBUDSMAN (PO) 
 
 

PRESSENS OPINIONSNÄMND (PON) 
 
 

Årsberättelser 2004 
 
 

 
 
 
 Innehåll: 
 
  Sid 
 
 PO:s verksamhet 2004 3
  
 PON:s verksamhet 2004 16   
  

     Etiska regler för press, radio och TV         29 
 

 
 
 
 
 
 



 2



 3 

 
 
 
 
PO:s ÅRSBERÄTTELSE 2004 
 
 
Journalistik och konsten att berätta en nyhetssaga 
 
Någon vecka efter den stora tsunamikatastrofen i Bengaliska viken 
julen 2004 visade SVT ett inslag från Sri Lanka i ett av sina nyhets-
program. Det handlade om en lankesisk familj där endast en liten 
flicka och hennes farfar överlevt flodvågen. Båda var till synes märk-
ligt fattade. Men det kunde naturligtvis inte undgå tittaren att deras 
tillvaro var krossad. Farfadern var fiskare. Bara spillror av hans båt 
låg kvar på stranden. Han visste ingen råd hur han nu skulle försörja 
sig själv och det enda barnbarn som var i livet. 
 
Ett par dagar senare återkom SVT med ett inslag från ett litet norskt 
samhälle nära gränsen till Värmland. En familj där pappan var norr-
man och mamman svenska hade sett reportaget från Sri Lanka. Nu 
hade de tagit initiativ till en lokal insamling för att hjälpa den olycks-
drabbade farfadern och hans barnbarn. Många på orten var givmilda. 
En butiksanställd t ex skänkte sin dagslön.  
 
Pengarna skulle gå till en ny fiskebåt. Men det var mycket som 
tittaren inte blev upplyst om. T ex varifrån uppgiften kom att en ny 
båt kostade 7 000 (svenska eller norska?) kronor. Var skulle den 
byggas och utrustas? Av vem? Hur skulle pengarna och båten nå rätt 
mottagare och inte komma i orätta händer? För tevetittare med 
anspråk på en professionell och tillförlitlig verklighetsbeskrivning i 
nyhetsprogrammen är svaren på frågorna väsentliga. 
 
Den främsta ambitionen var helt enkelt inte att beskriva verkligheten. 
Syftet var att framkalla publikens beundran för en grupp vanliga enkla 
människor, som det brukar heta. De hade engagerat sig för att från sin 
avkrok i den snöiga nord bispringa människor i nöd i en annan världs-
del nära ekvatorn. Genom sin godhet och handlingsvilja blev de en 



 4

förebild för oss andra. Reportaget var styrt av en i och för sig sympa-
tisk men förutfattad mening. Eftersom det var klart vad som skulle 
förmedlas redan innan reportaget var inspelat, så måste verkligheten 
underordnas det förutbestämda budskapet. Därav urvalet, och i detta 
fall särskilt bortvalet, av fakta. Det blev nyhetsjournalistik i dramatur-
gins ledband. 
 
Just det här exemplet kan synas som både oskyldigt och troskyldigt. 
Inte desto mindre visar det på ett fenomen som jag menar håller på att 
bli vanligare i nyhetsförmedlingen. Det handlar om att rapporteringen 
utformas enligt en dramaturgisk modell som är uttänkt på förhand. 
Förutsättningslösheten måste då överges. Verkligheten underordnas 
en given dramaturgisk form. Syftet är legitimt - att berätta på ett sätt 
som förhoppningsvis skall maximalt engagera dem man vänder sig 
till. Men det medför att vissa viktiga journalistiska värden får stå 
tillbaka, framför allt trovärdigheten. 
 
 
Oskarsons klagan 
 
PO fick sommaren 2004 en anmälan från teatermannen Peter 
Oskarson, chef för Folkteatern, dvs länsteatern i Gävleborgs län. 
Svenska Dagbladet hade gått igenom räkenskaperna för samtliga 
länsteatrar och funnit att i Gävleborg var kostnaden per besökare 
högre än vid någon av de andra institutionerna. Det berodde enligt 
SvD bl a på att Oskarson hade generösare anställningsvillkor än sina 
kolleger vid andra länsteatrar. Han kände sig kränkt av de två 
artiklarna och anmälde dem till PO.  
 
Allmänhetens Pressombudsman menade emellertid att Oskarson som 
välkänd regissör och teaterchef var en höggradigt offentlig person, 
som fick finna sig i den närgångna granskningen. Inga väsentliga 
sakfel hade påvisats. Han hade haft fullt godtagbara möjligheter att 
kommentera tidningens påståenden och även gjort det. Det fanns inte 
pressetiska skäl att klandra SvD. Peter Oskarson godtog 
avskrivningen och överklagade den inte till Pressens Opinionsnämnd 
(PON). 



 5 

Oskarson skrev i sin anmälan att han egentligen inte brydde sig så 
mycket om huruvida han skulle få rätt eller fel mot tidningen. Det var 
en annan aspekt som intresserade honom. Han kände igen SvD:s upp-
läggning. Den liknade ”på ett skrämmande sätt” den dramaturgi som 
en pjäsförfattare eller regissör arbetade efter. Rollerna tilldelades sina 
funktioner i enlighet med ett förutbestämt mönster, som speglade det 
som konstverket ville berätta. Oskarson hade vid den tid då artiklarna  
i SvD publicerades arbetat med att iscensätta Brechts drama Galilei. 
Som regissör gjorde han allt för att påminna publiken om att det var 
fiktion. Tidningen gjorde tvärtom. Den hade på ett synnerligen profes-
sionellt sätt förmedlat till läsarna att det beskrivna var verklighet och 
inte fiktion. 
 
Oskarson har, trots att han inte vann gehör hos PO, inte sett spöken på 
ljusa dagen. Hans bekymrade resonemang om fiktion och verklighet i 
nyhetsförmedlingen är värt att tas på allvar av alla som arbetar med 
nyheter. Jag skall ta ett exempel till från tevemediet på vilka tvek-
samma effekter journalistisk dramaturgi kan skapa. Därefter tänker 
jag belysa ett par allvarliga ärenden ur floden av PO-anmälningar 
2004. 
 
 
Estonia 
 
Den 30 november 2004 hade SVT:s Uppdrag granskning ett reportage 
om transporter av krigsmateriel på passagerarfärjan Estonia från 
Tallinn till Stockholm. Samma månad som fartyget förliste, i 
september 1994, hade två frakter av vad som troligen var elektronisk 
utrustning funnits i personbilar på bildäck. Det var den 14 och 20 
september. Färjan sjönk den 28. Det framgick att tullkontrollen av 
krigsmaterielen inte hade skett i vanlig ordning i Värtahamnen vare 
sig den 14 eller 20 september. Den skedde av allt att döma i stället när 
frakten överlämnades till mottagaren som var det svenska försvaret. 
Påståendena var tillräckligt uppseendeväckande för att få regeringen 
att be presidenten i Svea hovrätt, Johan Hirschfeldt, att utreda vad 
som skett. 



 6

Hans redovisning bekräftade i huvudsak teveprogrammets uppgifter. 
Det hade gått transporter de två påstådda dagarna och det rörde sig om 
militär materiel som inte kunde explodera. Hirschfeldt hade i sin 
snabbutredning inte funnit något som tydde på att ytterligare frakter 
förekommit. 
 
Det hade inte Uppdrag granskning heller. Men programmet aktuali-
serade ändå frågan om det kunde vara så att det transporterats krigs-
materiel till det svenska försvaret också på Estonias sista färd. Ingen-
ting presenterades för att styrka den hypotesen. Uppläggningen var av 
typen ”tänk om…” Det räckte givetvis för att en någorlunda intres-
serad och uppmärksam tittare på egen hand skulle kunna fundera 
vidare: Tänk om… det var något som exploderade på bildäck. Tänk 
om… det var någon som hade tillräckligt starkt intresse av att Estonia 
inte skulle nå Värtahamnen. Tänk om…  
 
Uppdrag gransknings redaktion är alltför smart för att riskera sin ställ-
ning som SVT:s ledande program för granskande journalistik. Därför 
påstod programmet ingenting som det inte kunde styrka. Men det 
insinuerade desto mer. Med hjälp av skicklig dramaturgi strävade man 
efter att väcka undran och misstankar hos tittaren. Tänk om… 
 
Den förutfattade mening, enligt vilken programmet ställts samman,  
var att det kunde finnas ett samband mellan Estonias haveri och det 
svenska försvarets dolda anskaffning av elektronisk utrustning från 
den sovjetiska krigsmakt som brutit samman. Det fanns i Uppdrag 
granskning inte en enda sakuppgift som tydde på, än mindre styrkte, 
att så var fallet. Vad gör man då för att hålla misstanken vid liv hos 
tittarna? Man gör intervjuer som är skickligt anpassade till den i 
förväg utarbetade dramaturgiska modellen.   
 
Estlands dåvarande ÖB, den f d amerikanske översten Alexander 
Einsel, fick spela rollen av nyttig idiot. Hans kunskaper om Estonias 
förlisning föreföll minst sagt begränsade. Men han gjorde vad som 
förväntades av honom. Han begärde en ny haveriutredning. 



 7 

Så framträdde en tysk expert på att utreda fartygshaverier, Werner 
Hummel. Det framgick att han hade uppdrag från Meiervarvet som 
byggt Estonia. Föga förvånande ville han också ha en ny haveriut-
redning. Den officiella haveriutredning som Sverige, Finland och 
Estland gjorde gemensamt har påpekat allvarliga konstruktionsbrister 
i bogport och bogvisir på Estonia. Som ombud för varvet hade 
Hummel allt intresse av att ge stöd åt uppgifter som kunde tyda på 
andra haveriorsaker än undermåligt fartygsbygge. Uppdrag 
granskning påpekade inte detta, nämnde inte med ett ord att Hummel 
hade betalt för att säga vad han sade. Finkänsligt avstod programmet 
från att ställa några som helst bevärande frågor i saken. Redaktionen 
måste ha förutsatt att tittarna var så korkade att de inte lade märke till 
detta journalistiska manövrerande. Än mindre tycktes producenterna 
inse vad manövrerandet innebar för Uppdrag gransknings 
trovärdighet.  
 
Det gjordes så vitt jag kan förstå inget påstående i Uppdrag gransk-
ning som var osant. Men framställningen innehöll halvkvädna visor, 
antydningar och insinuationer. Den förutfattade meningen, förhands-
beslutet att inge tittarna ett bestämt intryck, allt tvingade redaktionen 
att avstå från frågor och frågeställningar, som varje ärlig och profes-
sionell ambition att beskriva verkligheten hade nödvändiggjort. Så 
förvandlade sig programmet till nyhetsdramaturgins slav i stället för 
dess herre. 
 
Varken i det lilla teveinslaget om insamlingen till en fiskebåt eller i 
den timslånga sändningen om Estonia medförde den förutfattade 
meningens journalistik att någon enskild person led publicitetsskada. 
Dessvärre är det inte alltid fallet. Det visar två uppmärksammade 
ärenden i PO:s och PON:s verksamhet 2004.  
 
 
”Bluffläkaren” 
 
Under januari, februari och mars 2004 publicerade Värmlands Folk-
blad ett större antal artiklar om en läkarpraktikant på Torsby sjukhus   
i Värmland. Han påstods ha lurat till sig jobbet och sedan gjort sig  



 8

skyldig till allvarliga medicinska felgrepp. Hans namn och bild slogs 
upp stort. Han hette Espen Pedersen. 
 
Enligt VF hade denne praktikant lämnat osanna uppgifter till 
sjukhuset om sina medicinstudier. Han hade felbehandlat patienter 
och skrivit ut narkotiska recept utan behörighet. Dessutom hade han 
fört Torsby kommun bakom ljuset beträffande kapital till ett projekt i 
kommunen, lurat räddningstjänsten att skänka honom en jeep och 
lämnat in ett falskt betyg när han sökte en tjänst som turistchef. 
Rubrikerna talade om bluff och bluffläkare. Även uttrycket 
falskläkare förekom.  
 
Kort sagt: Espen Pedersen framställdes i en rad artiklar som en kva-
lificerad och farlig bedragare. Under överrubriken ”Torsbybluffen” 
hade VF en dag en intervju med en akademiker som forskade om 
bedrägeri och manipulation. Artikelrubriken löd ”Bedragare ofta 
trevliga”. Utan att VF rakt ut påstod det förstärktes intrycket att 
Pedersen var att en lika charmerande och intagande lurendrejare     
som någonsin sådana klassiska diktade figurer som Arsène Lupin  
eller Felix Krull. 
 
Frampå vårkanten började påståendena om läkarpraktikantens 
skojerier visa sig osanna. Han hade inte gett sjukhusledningen falska 
uppgifter om sin utbildning. Han hade inte felbehandlat patienter. Två 
erfarna läkare, som utrett saken för landstinget i Värmland, uttryckte   
t o m sin uppskattning av den omstridde praktikantens skicklighet. På 
hösten 2004 fastslogs att hans omdöme klickat vid ett tillfälle. 
Pedersen hade obehörigen skrivit ut recept, sedan han slutat på Torsby 
sjukhus. Han hade tagit sig orådet att ordinera sig själv nässprej och 
Treocomp. För detta accepterade han ett bötesföreläggande. 
 
Till VF:s heder skall sägas att tidningen undan för undan rapporterade 
de uppgifter som vederlade vad den tidigare skrivit. Men skadan var 
redan skedd. Karaktärsmordet på Espen Pedersen var ett faktum. PO 
var utomordentligt hård i sitt omdöme som med Pedersens goda 
minne offentliggjordes. När hans anmälan mot VF behandlades i PON 
konstaterade nämnden bl a att tidningen genom att publicera 
obestyrkta 



 9 

påståenden om Pedersen och ge honom ”epiteten bluffläkare och 
falskläkare” hade ”tillfogat honom en betydande publicitetsskada”. 
 
Dramaturgin i den uppläggning som Värmlands Folkblad valde i sina 
publiceringar vintern 2004 är onekligen extremt stark. Det handlar om 
en genomfalsk och hänsynslös människa som genom sina handlingar 
utsätter en hel bygd för fara. Redaktionens redan i förväg fastslagna 
uppfattning att Pedersen var en person som måste avslöjas och oskad-
liggöras tvingade källkritiken att stå tillbaka. Det fanns i publicering-
arna inte skymten av skepsis till de ursprungliga uppgifterna om 
Espen Pedersen. De krav på källkritisk förmåga som läsarna har rätt 
att ställa på en betydelsefull regional dagstidning fick vika för de 
sagolika dramaturgiska möjligheter som det otillförlitliga stoffet 
erbjöd. Här fanns en bov och här fanns ett stort patientkollektiv som 
offer. 
 
Inte för intet utspelade sig det påhittade dramat i det landskap som 
kan förknippas med Sveriges främsta sagoberättare Selma Lagerlöf. 
Men om Selma var dramaturgins härskarinna så gjorde sig Värmlands 
Folkblad till nyhetsdramaturgins träl. 
 
Det var först fram i mars som grus började gnissla under den härligt, 
göstaberlingskt vinande släden. Allteftersom fakta kom i dagen fram-
stod Pedersen som en helt annan person än den skojare VF tidigare 
tecknat bilden av. Man kan känna tacksamhet över att tidningen inte 
förteg de nya uppgifterna. Det finns dessvärre exempel på att sanna 
och relevanta uppgifter inte kommer i tryck för att det nyhetsjourna-
listiska dramats karaktärer inte skall falla ur de roller som dramaturgin 
tilldelat dem och dramats skapare stå med rumpan bar.  
 
 
Låsen i Örnsköldsvik 
 
Vintern och våren 2004 skrev Örnsköldsviks Allehanda en serie kri-
tiska nyhetsartiklar om upphandlingen av varor och tjänster vid den 
tekniska förvaltningen i Örnsköldsviks kommun. Det gällde anskaff-
ningen av lås- och larmsystem till olika kommunala fastigheter och 
servicen av dessa system. 



 10

Kommunen hade avtal med två låsfirmor. Större delen av beställning-
arna gick till den ena av dem. Ägaren av det andra företaget kände sig 
orättvist behandlad. Tillfrågad av ÖA vad den ojämna fördelningen av 
uppdrag kunde bero på svarade han att han passade på den frågan. En 
chefsperson i kommunen som inte hörde till tekniska förvaltningen 
var kritisk mot hur beställningarna sköttes. Han berättade att det gick 
rykten om att den firma som fått de flesta uppdragen överfakturerat 
kommunen, lämnat för litet information på fakturorna, debiterat för 
många arbetstimmar och skickat räkning på jobb som aldrig utförts. 
 
Den kritiserade rörelsens ägare sade att företaget inte gjort några fel. 
Det hade rått oklarheter om några fakturor men det var nu utrett och 
avklarat. Samma sak sade tekniska nämndens ordförande och förvalt-
ningschefen. 
 
Tidningen fortsatte att publicera uppgifter om saltade räkningar för 
dörrstängare och debitering av installationer som aldrig blivit gjorda. 
Vidare rapporterade ÖA att det saknades slutfakturor för arbeten som 
utförts på löpande räkning. Kommunens revisor kritiserade atteste-
ringsrutinerna.  
 
I februari ledde ÖA:s ingående granskning av tekniska förvaltningens 
affärer till att kommunen beslutade beställa en extern utredning av en 
oberoende revisionsbyrå. Samtidigt bestämdes att det uppmärksam-
made låsföretaget inte skulle stängas av under utredningstiden. Revi-
sionsbyråns rapport blev offentlig den 21 april. Den var inte nådig 
mot den tekniska förvaltningen i Örnsköldsviks kommun. 
Hanteringen av fakturor var helt bristfällig. Attesteringarna skedde 
inte i korrekt ordning. Närmare tre fjärdedelar av räkningarna hade 
otillräckliga upplysningar om var arbetena utförts. Ibland hade 
tjänstemännen bokfört dem på fel fastigheter. Ramavtalen med de två 
låsföretagen var otydliga. Men rapporten framhöll också att det inte 
fanns några indikationer på att det utpekade låsföretaget gjort sig 
skyldigt till oegentligheter. Installationerna hade utförts fackmässigt. 
Ingen kritik riktades mot den tid som debiterats. 



 11 

I ÖA:s följetongsliknande berättelse som sträckte sig över tre månader 
fanns två skurkroller. Den ena boven är opersonlig: kommunens tek-
niska förvaltning. Den andra är desto mer personlig och igenkännbar: 
ägaren till den namngivna låsfirman. Från den första publiceringen i 
januari och tills den externa granskningen offentliggjordes var det 
Örnsköldsviks kommun samt småföretagaren och ensamägaren av 
låsfirman som stod i skottgluggen. Den 21 april fanns det bara en 
skyldig kvar sedan den externa revisionsrapporten presenterats. Det 
var beställaren själv, Örnsköldsviks kommun. Den andra förmenta 
skurken, småföretagaren visade sig vara fri från skuld. Han var ingen 
bov. 
 
Hur hanterade då ÖA då det dramaturgiska mönster som mödosamt 
konstruerats sedan januari? Det var ju nu sönderrivet genom att den 
externa granskningen funnit att låsfirman inte gjort något oegentligt. 
Jo, tidningen avstod helt sonika från att skriva att det lilla företaget 
friats. 
 
Revisionsrapporten fick en utförlig och i långa stycken professionell 
redovisning. Men inte ett ord nämndes om vad den externa granskaren 
konstaterade beträffande småföretaget. Den delen av verkligheten ute-
slöts ur nyhetsrapporteringen. För detta kom ÖA så småningom att 
kritiseras både av PO och PON. Tidningen fick också förebråelser för 
att ägaren i ett skede fått helt otillräckliga möjligheter att bemöta kri-
tiska påståenden samt för att den avstod från att nämna låsföretaget 
vid namn när den skrev om granskningsrapporten. Namnet hade hela 
tiden angetts i de tidigare publiceringarna. 
 
Som nyhetsjournalistisk prestation imponerade inte - för att uttrycka 
sig milt - ÖA:s sätt att beskriva den oberoende granskningsrapporten. 
Den innehöll två nyheter av stort intresse för läsarna. Det var kritiken 
mot kommunen och friandet av låsföretaget och dess ägare. Den se-
nare nyheten lyste med sin frånvaro. Det var ingen bra service till de 
många västernorrlänningar som har ÖA som husorgan.  
 
Långtifrån att vara nyhetsdramaturgins härskare förvandlade sig 
Örnsköldsviks Allehanda i stället till dess i kedjor slagna fånge. 



 12

Priset för att den ursprungliga berättelsen inte skulle synas spricka 
blev högt. Sanningen måste offras liksom det journalistiska yrkeskun-
nandet samt rättvisa och övriga pressetiska värden som tillsammans 
utgör god publicistisk sed. Det var givetvis förgäves. Varje uppmärk-
sam läsare kunde lätt konstatera att den ursprungliga berättelsen 
faktiskt hade spruckit. 
 
 
Först kommer sanningen, sedan dramaturgin 
 
Vad kan hårt arbetande journalister och redaktioner lära av de ovan-
stående exemplen? Ja, absolut inte att det skulle vara klandervärt att 
använda den klassiska dramaturgins grepp i nyhetsjournalistiken. 
Tvärtom. Däremot att dessa grepp inte kan användas utan 
restriktioner.  
 
Skapare av romaner och dikter, filmer och scendramatik har praktiskt 
tagit oändlig frihet att göra bruk av dramaturgin. Det har inte nyhets-
journalisten. Hon eller han måste börja med att samla material med 
det enda syftet att efter bästa förmåga att etablera sanningen. 
Läsarnas, tittarnas och lyssnarnas krav på den förmågan är högt. 
Journalisten måste kunna hitta fram till de relevanta källorna. Ännu 
viktigare: han eller hon måste kunna bedöma källorna kritiskt, rensa 
bort sådant material som inte håller för en tuff källkritisk granskning. 
Journalisten får inte dra sig för att ställa sådana frågor som gör att den 
story redaktionen hoppas på kanske spricker, om inte med en knall så 
med en pysning.  
 
När journalisten väl etablerat vad som är sant och relevant, då har 
dramaturgins stund kommit. Då är det en dygd och inte en synd att 
arrangera materialet så att det blir till den grad intressant och 
spännande att de man vänder sig till inte kan låta bli att läsa, titta eller 
lyssna. Den som skyr uppmärksamhet skall inte bli journalist. Men 
om man sätter dramaturgin först har man till sist inget annat val än att 
låta sanningen delvis eller helt stryka på foten. Ty först kommer san-
ningen, sedan dramaturgin. 



 13 

Det är en fråga om trovärdighet och trovärdighet är den yttersta 
garanten för att ett nyhetsmedium skall överleva. Det är också en 
fråga om hur vi behandlar andra människor. Espen Pedersen gick inte 
oskadd genom den behandling som han bestods på tidningssidorna. 
Kanske kommer han att lägga traumat bakom sig för att gå vidare. 
Låssmeden i Örnsköldsvik blev förkrossad. Han gick sjukskriven och 
han sålde sitt företag. Mediernas makt är stor redan när den brukas. 
Den är föga förvånande ännu större när den missbrukas. Den miss-
brukade mediemaktens väg kantas av offer. När dramaturgin tillåts ta 
befälet över journalisten i stället för tvärtom, då är det maktmissbruk. 
 
Stockholm i februari 2005 
 
Olle Stenholm 
Allmänhetens Pressombudsman  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 14

 
Allmänhetens Pressombudsman är Olle Stenholm. Kerstin Bröms 
Lumpus vikarierade under året som Allmänhetens biträdande press-
ombudsman. Frida Lundberg praktiserade som handläggare till den   
31 juli. Ingrid L Sandell tjänstgjorde som handläggare från den 14 
juni. Från den 26 oktober tjänstgjorde även Sara Lindbäck som 
handläggare. Sekreterare hos PO var Git Boström och Ann-Charlotte 
Göransson. 
 
 
 
 
Tabell 1 
 
 
HANDLÄGGNING AV DIARIEFÖRDA PO-ÄRENDEN ÅR 
2004 
 
 
 

 
Balans från 2003 

 
35 

 
Under året inkomna ärenden 

 
389 

 
Avgjorda ärenden 

varav: 
avskrivna 
hänskjutna till PON 

337
40

 
377 

 

 
Balans den 31 december 2004 

 
47 

 
 
 



 15 

Tabell 2 
 
 
VISSA UPPGIFTER OM PO:s ÄRENDEBALANS 

 
År Nya 

Ärenden 
Avgjorda 
 ärenden 

Balans per 
den 31 dec 

 
1976 366 381 97
1977 392 382 107
1978 360 355 112
1979 450 433 129
1980 385 476 38
1981 361 381 18
1982 345 328 35
1983 381 383 33
1984 345 335 43
1985 360 365 38
1986 339 344 33
1987 325 318 40
1988 368 379 29
1989 353 363 19
1990 331 305 45
1991 298 298 45
1992 270 276 39
1993 323 330 32
1994 426 420 38
1995 421 408 51
1996 443 436 58
1997 423 423 58
1998 438 458 38
1999 372 353 57
2000 396 414 41
2001 391 405 29
2002 383 370 42
2003 334 341 35
2004 389 377 47

 



 16

PON: ÅRSBERÄTTELSE FÖR 2004 
 
 
 
Pressens Opinionsnämnd får härmed enligt 14 § i stadgarna för nämnden avge 
rapport om sin verksamhet under år 2004. 
 
Opinionsnämnden har under året haft följande sammansättning: 
 
Ordförande: 
 
hovrättspresidenten Johan Hirschfeldt 
 
Vice ordförande: 
 
regeringsrådet Marianne Eliason 
 
Andre vice ordförande: 
 
regeringsrådet Gustaf Sandström 
 
Tredje vice ordförande: 
 
justitierådet Ella Nyström 
 
Övriga ledamöter och suppleanter: 
 
av  Publicistklubben utsedda: 
 
redaktörerna Anna-Maria Hagerfors och Tina Thunander, ordinarie ledamöter, 
med redaktörerna Ingemar Schmid och Randi Mossige-Norheim som 
suppleanter; 
 
av  Svenska Journalistförbundet utsedda: 
 
redaktörerna Stephen Lindholm och Lilian Ottosson, ordinarie ledamöter, med 

redaktörerna Britta Svensson och Norbert Andersson som suppleanter; 

 



 17 

av  Svenska Tidningsutgivareföreningen  utsedda: 
 
chefredaktörerna Kalle Jungkvist och Katrin Säfström, ordinarie ledamöter, med 

chefredaktörerna Karin Rosencrantz-Bergdahl och Daniel Grahn som 

suppleanter; 

 
av  Sveriges Tidskrifter  utsedda: 
 
chefredaktörerna Björn Fjæstad och Inger Ridström, ordinarie ledamöter, med 

chefredaktörerna Anders Andersson och Ulrica Ambjörn som suppleanter; 

 
av  riksdagens chefsjustitieombudsman och ordföranden i styrelsen för 

Sveriges advokatsamfund  gemensamt utsedda; 

 
advokaten Sven Unger, direktören Kerstin Hermansson, universitetslektorn 

Håkan Thorsén, fil dr Nils Ringstedt, överveterinären Anna Tidholm och fil dr 

Lorentz Lyttkens, ordinarie ledamöter samt ordföranden och chefen för 

allmänna reklamationsnämnden Lotty Nordling, etikkonsulten Gösta Tingström, 

folkbildaren Sonia Sherefay, docenten Agnes Wold, professorn Theodor 

Kallifatides och jur kand Stephanie Eklund som suppleanter; 

 

Som nämndens sekreterare har Christel Ericson Dahllöf tjänstgjort.  
 

Opinionsnämndens avdelningar har under året hållit 14 sammanträden och har 

vid två tillfällen sammanträtt i plenum. 

 

Suppleanterna har i viss utsträckning deltagit i nämndens överläggningar även 

när de ej har tjänstgjort i ordinarie ledamöters ställe.  



 18

ANTAL ÄRENDEN: 
 
1. Den 1 januari 2004     ............................................................... 39 
2. Under året inkomna ärenden   ................................................109 
3. Under året avgjorda ärenden ....................................................  97 
4. Den 31 december 2004 kvarstående ärenden ……………       51 
 

Av nämnden under året avgjorda ärenden fördelar sig på följande sätt: 
 
43 ärenden har avgjorts efter anmälningar, som ingivits till Allmänhetens 

Pressombudsman (PO) och av denne hänskjutits till nämnden. Av dessa har 37 

föranlett klandrande uttalanden, medan tidningarna har friats i sex ärenden.  

 
54 ärenden har förts vidare till nämnden av anmälarna efter avskrivningsbeslut 

av PO. I 40 av dessa ärenden har tidningarna friats. I fyra ärenden har tidning-

arna fällts. 10 ärenden har avvisats av nämnden. 

 

Av de sammanlagt 97 ärenden som förelagts nämnden för prövning har 41 

ärenden (40 publiceringsfall) föranlett klandrande uttalanden medan 46 ärenden 

friats och 10 avvisats. De 41 ärenden som klandrats av nämnden fördelar sig på 

följande sätt; i 17 fall har tidningarna åsidosatt god publicistisk sed, i 19 fall 

brutit mot och i fem fall grovt brutit mot god publicistisk sed.  

 

Under året har skiljaktiga meningar angivits i sju ärenden. 
 

Nämndens vice ordförande Marianne Eliason och nämndens sekreterare Christel 

Ericson Dahllöf deltog i nordiskt pressnämndsmöte i Tammerfors den 9 och 10 

september 2004. 

 

 



 19 

Nämndens ordförande Johan Hirschfeldt deltog i AIPCE:s (Alliance of 

Independent Press Councils of Europe) sjätte årliga möte I Nicosia den  

7-9 oktober 2004. Vid mötet presenterades bl a ett rysk-engelskt projekt  

för utveckling av oberoende pressetiska nämnder i olika delar av Ryssland. 

 

Den expeditionsavgift som enligt stadgarna för nämnden utgår för kland- 

rad tidning med en vardagsupplaga om mer än 10 000 ex har uppgått till  

25 000 kronor medan avgiften för tidningar med en lägre upplaga uppgått  

till 10 000 kronor. Av nämnden under året klandrade ärenden har föranlett 

expeditionsavgifter om sammanlagt 925 000 kronor. 

 

Stockholm den 18 januari 2005 

 

 

Johan Hirschfeldt 

 

    Christel Ericson Dahllöf 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 20

TABELL ÖVER ÄRENDEN AVGJORDA AV PON 2004 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

     
Ärenden fällda friade avvisade summa 

 
 
Av PO hänskjutna 

 
 
     37 

 
 

      6     

 
 

       -       

 
 
      43 

 
Överklagade av-
skrivningsbeslut 

 
 
       4 

 
 

    40   

 
 

      10 

 
 

 54 
 
 

         Summa 

 
 

     41* 

 
 

   46 

 
 

       10    

 
 

97 
 
* De 41 ärenden som klandrats gäller 40 publiceringar.  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 21 

TIDNINGAR KLANDRADE AV OPINIONSNÄMNDEN 2004 
 

 

 

 

 

 

 

Aftonbladet 3  Mora Tidning 1

Anhörig 1  NSD 1

Bohusläningen 1  Nyheterna 1

Dagens Nyheter 5  Nya Wermlands-Tidningen 2

Dala Demokraten 1  Oskarshamns-Tidningen 2

Diabetes 1  Ryska Posten 1

Expressen 4  Se & Hör 3

Göteborgs-Posten 1  Södermanlands Nyheter 1

Göteborgs-Tidningen 1  Tidningen 

Partille/Sävedalen 

1

Hudiksvalls Tidning 1  Värmlands Folkblad 1

Hälsinge-Kuriren 1  Västerbottens-Kuriren 1

Karlskoga Tidning 1  Ystads Allehanda 1

Landskrona Posten 1  Örnsköldsviks Allehanda 1

Länstidningen Östersund 1   

    

 
 
 
 
 
 



 22

 
 
KLANDRADE PUBLICERINGAR 2004 
 
 
I anslutning till varje fall anges om ärendet har hänskjutits av PO eller av 
anmälaren (Anm.) Dessutom anges det om klandret avser att tidningen har 
åsidosatt (å), brutit (b) eller grovt brutit (gb) mot god publicistisk sed. 
Skiljaktiga beslut markeras med (sk).  
 
 
 
Aftonbladet: 
 
Exp nr 1 Ett antal namngivna advokater uppgavs fiffla för miljoner. 

Tidningen klandrades trots att ett förtydligande och en 
ursäkt publicerats. PO (å) 

Exp nr 2 Ett antal namngivna advokater uppgavs fiffla för miljoner. 
Tidningen klandrades trots att ett förtydligande och en 
ursäkt publicerats. PO (b) 

Exp nr 19 En bild på en mördad man som sågs bakifrån hängande ut 
genom en bildörr, hade tillfogat de anhöriga en 
oacceptabel publicitetsskada. Vissa uppgifter om 
kopplingen mellan den döde och en brottsmisstänkt person 
förstärkte de anhörigas skada. PO (b)  

Exp nr 46 Tidningen skrev om en landshövdings alkoholinköp. 
Innehållet på en lokal löpsedel och i en rubrik var illvilligt 
och insinuant och orsakade en publicitetsskada för 
landshövdingen och dennes familj. En ursäkt på den lokala 
löpsedeln och i samband med ett publicerat genmäle 
uppvägde inte den redan inträffade skadan. 
Anm. (b) 

 
Anhörig: 
 
Exp nr  34 I ett debattinlägg om Subutex publicerades uppgifter om 

en persons tidigare drogmissbruk och nuvarande bruk av 
det omdebatterade preparatet. Kränkningen förstärktes av 
att personen användes som exempel i ett debattinlägg vars 
åsikter personen inte delade. PO (b) 



 23 

 
Bohusläningen: 
 
Exp nr 
 

 68 Ett företag hade begärts i konkurs. Den första 
publiceringen om uppgivna missförhållanden i företaget, 
med angivandet av namnet på ägaren, hade ett 
allmänintresse. Det motiverade dock inte att långt senare i 
två uppföljande artiklar publicera misstankar och 
beskyllningar mot ägaren. Anm. (b) 

 
Dagens Nyheter: 
 
Exp nr 13 I en rubrik utpekades en namngiven medlem av Hells 

Angels oriktigt som kriminell och det tog alltför lång tid 
för tidningen att rätta uppgiften. Artikeln hade också 
innehållit onödigt detaljerade uppgifter om anmälarens 
ohälsa. PO (å) 

Exp nr  27 Tidningen hade inte iakttagit tillräcklig försiktighet i 
samband med publiceringen av en bild på två 14-åriga 
flickor. Bilden tillsammans med bildtexten hade orsakat 
flickorna en oacceptabel publicitetsskada. PO (å) 

Exp nr 
 
 
 
 
Exp nr 
 
 
 
Exp nr  

38 
 
 
 
 

67 
 
 
 

70 
 
 
 

Påståenden på löpsedel och i rubriker om att VD:n för ett 
landstingsbolag hade betalat en anställd för att tiga var 
missvisande i förhållande till artikeltexten som i sin tur var 
missvisande i förhållande till det avtal som artikeln 
handlade om. Anm. (b) 
En forskare kände sig kränkt av att tidningen på ledarplats 
återgav delar av forskarens avhandling utan tydliga 
referenser. Tidningen vägrade att publicera ett 
tillrättaläggande. PO (b) 
Tidningen påstod att en person köpt sitt svenska 
medborgarskap. Även om det framgick att han inte åtalats, 
förmedlades intrycket av han begått brott. Hans namn och 
bild återgavs. PO (å) 

 
Dala-Demokraten: 
 
 31 Vid rapporteringen om en man som dömts för misshandel 

och sexuellt ofredande av sin dotter beskrevs övergreppen 
detaljerat. Flickan hade genom publiceringen tillfogats en 
helt oacceptabel publicitetsskada. PO (gb) 



 24

 
Diabetes: 
 
Exp nr  55 I en insändare lämnades djupt kränkande omdömen om en 

kvinna som fött ett missbildat barn som avlidit ett par 
dagar efter födelsen. PO (gb)  

 
Expressen: 
 
Exp nr 17 I samband med den omfattande rapporteringen om 

knivattentatet på utrikesminister Anna Lindh publicerade 
tidningen ett stort antal bilder av utrikesministern när hon 
skadad fördes bort på en bår. Även med beaktande av det 
synnerligen stora allmänintresset hade bildpubliceringarna 
på grund av iögonenfallande omfattning och påträngande 
närgångenhet varit oförenliga med pressetikens krav på 
hänsyn till brottsoffer och deras anhöriga. PO (b) 

Exp nr  25 Utpekandet av en person som varit arrangör för en privat 
fest för arbetskamrater på SAS ansågs inte motiverat av 
allmänintresset. PO (å) 

Exp nr  57 En detaljerad beskrivning av hur en kvinna misshandlats 
tillsammans med bilder av skadorna och andra uppgifter 
medförde att anonymiseringen inte var tillräcklig. PO (å) 

Exp nr 94 En man hade dömts till fängelse för att ha kört ihjäl en 
kvinna när han var kraftigt berusad. I anslutning till 
artikeln och på den lokala löpsedeln publicerades mannens 
namn och bild. Genom att identifiera mannen åsidosatte 
Expressen god publicistisk sed. PO (å) 
 
 

Göteborgs-Posten: 
 
Exp nr  48 Tidningen rapporterade om hur lätt det var att få 

narkotikaklassade läkemedel utskrivna av läkare. I en 
artikel beskrevs besök hos tre namngivna läkare. 
Namngivningen av anmälaren orsakade mot bakgrund av 
publiceringens övriga delar honom en publicitetsskada 
som inte var godtagbar. PO (å) (sk) 

 



 25 

 
Göteborgs-Tidningen, GT: 
 
Exp nr 11 Till en artikel som handlade om att en person hade 

knivskurits på en examensfest publicerades en bild på ett 
polisingripande mot en ung man. Tidningen klandrades för 
att ha vägrat ett klarläggande om att mannen på bilden inte 
hade något med knivskärningen att göra. PO (å) 

 
 
Hudiksvalls Tidning: 
 
Exp nr  47 Tidningens rättelse av en oriktig uppgift om vilken läkare 

som beslutat att skicka hem en patient fritog inte tidningen 
från klander. PO (b) 

 
Hälsinge-Kuriren: 
 
Exp nr  76 En spekulativ rubrik i kombination med en felaktig uppgift 

gav sken av att föreståndaren på ett ungdomshem kunde ha 
begått en brottslig handling. PO (å) 

 
Karlskoga Tidning: 
 
Exp nr  49 I rapporteringen om en anmälan till Hälso- och 

sjukvårdens ansvarsnämnd lämnades vissa identifierande 
uppgifter. Dessa i kombination med en utförlig 
beskrivning av anmälarens känslor och fysiska hälsa 
orsakade henne en oacceptabel publicitetsskada. PO (å) 

 
Landskrona Posten: 
 
Exp nr 21 I en insändare utpekades en person som sol-och-vårare.  

PO (å) 
 
 
Länstidningen Östersund: 
 
Exp nr  33 Vid rapporteringen om en tonårspojke som försvunnit från 

sitt hem lämnades integritetskänsliga uppgifter om pojkens 
problem. PO (b) 

 



 26

 
 
Mora Tidning: 
 
Exp nr 

 
32 

 
Vid rapporteringen om en man som dömts för misshandel 
och sexuellt ofredande av sin dotter beskrevs övergreppen 
detaljerat. Även andra för flickan integritetskänsliga 
uppgifter lämnades. Flickan hade genom publiceringen 
tillfogats en helt oacceptabel publicitetsskada. PO (gb) 

 
 
 
Norrländska Socialdemokraten: 
 
Exp nr  45 Det saknades grund för påståenden om att en lokalpolitiker 

gjort skatteavdrag för resor som redan hade betalats. Anm. 
(å) 

  
 
Nya Wermlands-Tidningen: 
 
Exp nr  18 En mördad man påstods ha gjort affärer med Rohypnol 

trots att han aldrig hade dömts för att ha sålt droger. 
Tidningen klandrades för att ha förmedlat en spekulativ 
och kränkande uppgift från en otillförlitlig källa. PO (b) 

Exp nr 78 Tidningen klandrades för att en lokalpolitikers fullständiga 
personnummer framgick av en artikel. Även om 
personnummer är offentliga och kan erhållas från olika 
myndigheter kan publiceringen av det leda till missbruk 
och impulshandlingar föranledda av publiceringen. PO (å) 

 
 
Nyheterna  
 
Exp nr 75 Integritetskänsliga och delvis felaktiga uppgifter 

publicerades om en patient; utan skäl skedde också en viss 
koppling till brottsliga gärningar. PO (b) 

 



 27 

 
Oskarshamns-Tidningen: 
 
Exp nr  40 Tidningen hade inte redovisat att brottsmisstankar mot en 

kommunpolitiker, som tidningen tidigare berättat om, hade 
avskrivits och att partiledningen hade återtagit sin 
uppmaning till mannen att tills vidare lämna sina uppdrag.  
PO (å) 

Exp nr  56 Tidningen publicerade uppgifter från en anmälan till 
Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd. En person kunde 
felaktigt uppfattas som den anmälda läkaren. Uppgifterna 
fick inte bemötas. PO (å)  

 
 
Ryska Posten: 
 
Exp nr 35 Ryska Posten är en medlemstidning för ägare till katter av 

rasen Russian Blue. I ett publicerat meddelande från 
styrelsen lämnades obestyrkta påståenden om att en 
namngiven person hade ägnat sig åt trakasserier och hot av 
andra medlemmar. PO (b) 

 
Se & Hör: 
 
Exp nr  9 En reservationslös rubrik om att en kvinnas ex-man skulle 

kidnappa de gemensamma barnen var hämtad från en 
spådom. Tidningen klandrades eftersom övrigt innehåll 
inte undanröjde risken för att det bestående intrycket ändå 
skulle vara att det fanns en verklighetsbakgrund till 
påståendet. PO (b) 

Exp nr 20 Tidningen skrev oriktigt att en tevekändis hade lämnat sin 
pojkvän. Tidningen hade brustit i sin faktakontroll och 
vållat anmälaren en oacceptabel publicitetsskada. PO (b) 

Exp nr 54 Uppgifter om ett litet barns familjeförhållanden innebar 
spridning av mycket känsliga uppgifter rörande barnets 
och de anhörigas privatliv. Informationen presenterades på 
ett sätt som öppnade för spekulationer. PO (gb)  

 
 
Södermanlands Nyheter: 
 
Exp nr 36 Rubriker om att ett kommunalråd hade tagit emot mutor 

innebar att tidningen utpekat denne som brottslig utan att 
något rättsligt förfarande ens hade inletts. PO (b) 



 28

Tidningen Partille/Sävedalen: 
 
Exp nr 74 En insändare innehöll långtgående personkritik mot en 

socionom vid en familjeverksamhet. Socionomen gavs inte 
tillfälle till samtidigt bemötande. Dennes namn borde inte 
heller ha publicerats i insändaren. PO (å) 

 
 
Värmlands Folkblad: 
 
Exp nr 91 Värmlands Folkblad utpekade en person som ”bluffläkare” 

och ”falskläkare” med namn och bild i stort uppslagna 
artiklar. Tidningen saknade dock tillräckligt stöd för att 
påstå att personen lämnat falska uppgifter om sin 
utbildning och det var även oklart om mannen agerat i 
strid med sjukhusledningens instruktioner när han titulerat 
sig läkare. PO (b) 

 
 
Västerbottens Kuriren: 
 
Exp nr 77 Uppgifter ur ett läkarutlåtande om en persons psykiska 

tillstånd återgavs. Genom publiceringen av de 
integritetskänsliga uppgifterna bröt tidningen mot god 
publicistisk sed. PO (b) 

 
 
Ystads Allehanda: 
 
Exp nr 22 I en krönika beskrevs expediten i en musikaffär på ett 

djupt kränkande sätt. Allmänintresse för publiceringen 
saknades. PO (b) 
 
 

Örnsköldsviks Allehanda: 
 
Exp nr 84 En person och hans företag namngavs och kritiserades hårt 

i flera publiceringar. Tillräckliga möjligheter till 
bemötande gavs inte och tidningen rapporterade inte heller 
om ett senare friande från misstankar om oegentligheter. 
PO (b) 



 29 

 
 
ETISKA REGLER FÖR PRESS, RADIO OCH TV 
 
Press, radio och tv skall ha största frihet inom ramen för tryckfrihetsförordningen 
och yttrandefrihetsgrundlagen för att kunna tjäna som nyhetsförmedlare och som 
granskare av samhällslivet. Härvid gäller dock att skydda enskilda mot oförskyllt 
lidande genom publicitet. 
 
Etiken tar sig inte i första hand uttryck i en formell regeltillämpning utan i en 
ansvarig hållning inför den publicistiska uppgiften. De etiska reglerna för press, 
radio och tv skall vara ett stöd för den hållningen. 

 
 
I. PUBLICITETSREGLER 
 
 
Ge korrekta nyheter 
 
1.  Massmediernas roll i samhället och allmänhetens förtroende för dessa medier 
kräver korrekt och allsidig nyhetsförmedling. 
 
2.  Var kritisk mot nyhetskällorna. Kontrollera sakuppgifter så noggrant som 
omständigheterna medger, även om de tidigare har publicerats. Ge läsaren/mot-
tagaren möjlighet att skilja mellan faktaredovisning och kommentarer. 
 
3.  Löpsedel, rubrik och ingress skall ha täckning i texten. 
 
4.  Slå vakt om den dokumentära bilden. Var noga med att bilder och grafiska 
illustrationer är korrekta och inte utnyttjas på ett missvisande sätt. 
 
 
Var generös med bemötanden 
 
5.  Felaktig sakuppgift skall rättas, när det är påkallat. Den som gör anspråk på 
att bemöta ett påstående skall, om det är befogat, beredas tillfälle till genmäle. 
Rättelse och genmäle skall i lämplig form publiceras utan dröjsmål och på så sätt 
att de kan uppmärksammas av dem som har fått del av de ursprungliga uppgift-
erna. Observera att ett genmäle inte alltid kräver en redaktionell kommentar. 
 
6.  Publicera utan dröjsmål Pressens Opinionsnämnds klandrande uttalanden i 
fall som rör den egna tidningen.  



 30

 Respektera den personliga integriteten 
 
7.  Överväg noga publicitet som kan kränka privatlivets helgd. Avstå från sådan 
publicitet om inte ett uppenbart allmänintresse kräver offentlig belysning. 
 
8.  Iaktta stor försiktighet vid publicering av självmord och självmordsförsök 
särskilt av hänsyn till anhöriga och vad ovan sagts om privatlivets helgd. 
 
9.  Visa alltid offren för brott och olyckor största möjliga hänsyn. Pröva noga 
publicering av namn och bild med hänsyn tagen till offren och deras anhöriga. 
 
10.  Framhäv inte berörda personers etniska ursprung, kön, nationalitet, yrke, 
politisk tillhörighet, religiös åskådning eller sexuell läggning om det saknar 
betydelse i sammanhanget och är missaktande.     
 
 
Var varsam med bilder 
 
11.  Vad som i dessa regler sägs gäller i tillämpliga delar även om bildmaterial.  
 
12.  Bildmontage, retuschering på elektronisk väg eller bildtext får ej utformas så 
att det vilseleder eller lurar läsaren. Ange alltid i direkt anslutning till bilden om 
den är förändrad genom montage eller retusch. Detta gäller även vid arkivering. 
 
 
Hör båda sidor 
 
13.  Sträva efter att ge personer, som kritiseras i faktaredovisande material 
tillfälle att bemöta kritiken samtidigt. Sträva också efter att återge alla parters 
ståndpunkter. Var uppmärksam på att anmälningar av olika slag kan ha till enda 
syfte att skada den som blivit anmäld. 
 
14.  Tänk på att en person, misstänkt för brott, i lagens mening alltid betraktas 
som oskyldig om fällande dom inte föreligger. Den slutliga utgången av en skil-
drad rättssak bör redovisas. 
 
 
Var försiktig med namn 
 
15.  Överväg noga konsekvenserna av en namnpublicering som kan skada 
människor. Avstå från sådan publicering om inte ett uppenbart allmänintresse 
kräver att namn anges.  



 31 

16.  Om inte namn anges undvik att publicera bild eller uppgift om yrke, titel, 
ålder, nationalitet, kön eller annat, som gör en identifiering möjlig. 
 
17.  Observera att hela ansvaret för namn- och bildpublicering faller på den som 
återger materialet. 
 
 
 
 
KOMMENTAR TILL DEL I 
 
För tolkning av begreppet "god publicistisk sed" svarar för pressens del i första 
hand Pressens Opinionsnämnd samt i ärenden som inte hänskjuts till nämnden 
Allmänhetens Pressombudsman. Det bör uppmärksammas att Pressens Opin-
ionsnämnd och Allmänhetens Pressombudsman ej prövar fråga om avsteg från 
reglerna i radio- eller televisionsprogram. För granskning av dessa program finns 
den av regeringen utsedda Granskningsnämnden. 
 
Opinionsnämndens utslag publiceras förutom i den klandrade tidningen i re-
fererande form i Pressens Tidning och tidningen Journalisten. Abonnemang på 
nämndens utslag kan beställas hos TU. 
 
PO utger en årsberättelse där de från principiell synpunkt viktigaste ärendena 
kommenteras. 
 
Granskningsnämndens beslut kan rekvireras hos nämndens kansli. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 32

II. YRKESREGLER 
 
 
Journalistens integritet 
 
1.  Ta inte i tjänsten emot journalistiska uppdrag av personer utanför den red-
aktionella ledningen. 
 
2.  Acceptera inte uppdrag från utomstående, ej heller inbjudan, gåva, gratisresa 
eller annan förmån i och utanför tjänsten som kan misstänkliggöra ställningen 
som fri och självständig journalist. 
 
3.  Använd inte ställningen som journalist till att utöva påtryckning för egen eller 
andras vinning eller till att skaffa privata förmåner. 
 
4.  Utnyttja inte för egen eller andras vinning opublicerade nyheter beträffande 
de ekonomiska förhållanden eller åtgärder hos stat, kommuner, organisationer, 
företag eller enskilda. 
 
5.  Beakta journalistavtalets bestämmelse om att medarbetare icke får åläggas att 
skriva mot sin övertygelse eller utföra förödmjukande uppdrag. 
 
 
Anskaffning av material 
 
6.  Tillmötesgå rimliga önskemål från intervjuade personer om att i förväg få 
veta hur och var deras uttalanden återges. 
 
7.  Visa särskild hänsyn mot ovana intervjuobjekt. Upplys den intervjuade om 
huruvida samtalet är avsett för  publicering eller enbart för information. 
 
8.   Förfalska inte intervjuer eller bilder. 
 
9. Visa hänsyn vid fotograferingsuppdrag samt vid anskaffning av bilder, särskilt 
i samband med olyckor och brott. 
 
10.  Ge inte efter för påtryckningar från utomstående i avsikt att hindra eller 
inskränka berättigad publicitet. 
 
11.   Beakta upphovsrätten med dess citatregler  och fotorätten. 
 
12.  Visa generositet med källangivelse när en framställning huvudsakligen 
bygger på annans sakuppgifter. 



 33 

Publiceringstider 
 
13.   Respektera överenskomna publiceringstider. 
 
 
 
 

  KOMMENTAR TILL DEL II 
 
Undertecknarna av dessa regler vill med detta avsnitt ge vägledning i det 
journalistiska arbetet på fältet och på redaktionerna när problem uppstår som 
endast ofullständigt eller inte alls behandlas i lagar, kollektivavtal eller i övriga 
delar av dessa etiska regler för massmedier. Avsnittet ersätter SJF:s yrkeskodex. 
 
 
Detta avsnitt är inte bara en regelsamling - det är också avsett att stimulera till en 
kontinuerlig debatt inom journalistkåren i arbetsetiska frågor. Reglerna gör inte 
anspråk på att täcka alla de situationer som journalisten kan möta i sitt arbete. 
 
Reglerna avser alla redaktionella medarbetare, alltså i tillämpliga delar även 
journalister vid radio, tv, informationsavdelningar etc. 
 
SJF:s styrelse verkar för att förbundets medlemmar efterlever denna del av 
reglerna. 
 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 34

 
 
 
 
 
 
ALLMÄNHETENS PRESSOMBUDSMAN (PO) 
 
PRESSENS OPINIONSNÄMND (PON) 
 
 
 
 

Besöksadress: Kungsholmstorg 5, Stockholm 
 
Postadress: Box 22310, 104 22 Stockholm 
 
Tel: 08/692 46 00 
 
Fax: 08/692 46 05 
 
PO/PONs hemsida:  www.po.se 
 
E-post:  info@po.se 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


