
ÅRSBERÄTTELSE 2009    3

Årsberättelse

2009

ALLMÄNHETENS PRESSOMBUDSMAN (PO)
 

PRESSENS OPINIONSNÄMND (PON)



4    ÅRSBERÄTTELSE 2009



ÅRSBERÄTTELSE 2009    1

 
 
 
 
 
 

ALLMÄNHETENS PRESSOMBUDSMAN (PO) 
 
 

PRESSENS OPINIONSNÄMND (PON) 
 
 

Årsberättelser 2009 
 
 

 
 
 
 

Innehåll Sida 
  
PO:s verksamhet 3 
  

PON:s verksamhet 11 
  

Av PON klandrade tidningar 17 
  

Etiska regler för press radio och TV 31 
  

Kontaktuppgifter PO/PON 36 
 
 
 
 
 
 
 



2    ÅRSBERÄTTELSE 2009

Österbergs & Sörmlandstryck, Nyköping 2010



ÅRSBERÄTTELSE 2009    3

 3  

PO:s ÅRSBERÄTTELSE 2009 
 
 
Allmänhetens Pressombudsman är Yrsa Stenius. Kersti Söderberg är 
Allmänhetens Biträdande Pressombudsman. Hon var dock inte i tjänst från och 
med mitten av augusti till och med november. Emelie Åström har tjänstgjort 
som handläggare under året liksom Alexandra Panagoulas från och med den 17 
augusti. Erika Alinge är PO:s kanslist. Sekreterare hos Pressens Opinionsnämnd 
är Synnöve Magnusson. 
 
Antalet anmälningar till PO uppgick under 2009 till 331 stycken. PO fattade 
beslut i 283 ärenden varav 73 hänsköts till Pressens Opinionsnämnd med 
förslag om klander. Alla är ännu inte avgjorda av PON eftersom en viss 
förskjutning av ärenden/beslut sker mellan olika kalenderår. År 2009 beslutade 
PON om klander i 55 fall. Av dessa var 51 hänskjutna och 4 överklagade som 
hade friats av PO.  
 
PO har bedrivit utåtriktad verksamhet med besök på skolor, högskolor, 
tidningsredaktioner och publicistklubbar. PO och PON deltar även i ett 
internationellt samarbete genom ett nätverk för pressetiska självsanerande organ 
i Europa. Detta nätverk hade ett möte i Oslo 2009. 
 
PO och PON har även genomfört en flytt till nya lokaler. 
 
 
 
PO 40 år 
 
Den 3 november 2009 hade fyrtio år förflutit sedan Lennart Groll tillträdde den 
nyinrättade tjänsten som Allmänhetens Pressombudsman (PO). Ämbetets 
fyrtioårsjubileum firades exakt på födelsedagen med en mottagning i Pressens 
Hus vid Kungsholmstorg i Stockholm samt med en skrift kallad ”Fyrtio år av 
övertramp; pressetikens framväxt, funktion och framtid”, författad av Mikael 
Bergling, Torbjörn von Krogh och Fredrik Nejman. 
 
Ska PO omvandlas till en MO (Medieombudsman)? I festskriften intog tanken 
en central plats sedan en utvald skara initierade personer i ett rundabordssamtal 
funnit att medierna förändrats så mycket under de senaste decennierna att 
granskningen också behövde förändras. Alla var i princip för idén, ingen var 
riktigt klar över hur den skulle omsättas i praktiken. 
 



4    ÅRSBERÄTTELSE 2009

 4 

På ungefär samma sätt förhöll det sig när det pressetiska 
självregleringssystemets framtid diskuterades vid ett mindre seminarium i 
samband med den ovan nämnda mottagningen, som för övrigt blev den sista 
festliga begivenheten för PO/PON i de gamla lokalerna vid Kungsholmstorg. 
Flytten till Industrigatan 2 gick av stapeln en månad senare. Också 
seminariedeltagarna var i huvudsak för inrättandet av en MO i stället för PO 
men när de praktiska förutsättningarna för en sådan förändring avhandlades, 
tornade problemen upp sig – i vanlig ordning frestas man tillägga: Sveriges 
Radio och Sveriges Television har inte visat något större intresse för att frångå 
nuvarande granskningssystem med en statlig myndighet i funktionen som 
övervakare. Journalistförbundet brinner inte för idén att lämna ifrån sig den 
yrkesetiska övervakningen och pressens representanter kan aldrig tänka sig att 
överge den pressetiska självregleringen på frivillig grund. 
 
PO kommer förmodligen inte att bestå i sin nuvarande form i fyrtio år till men 
det ter sig realistiskt att tro att det beprövade systemet kommer att vara i 
funktion ännu ett antal år. Och även om festdeltagarna var en smula oroade över 
den osäkerhet om PO/PON:s framtida finansiering som spred sig i 
offentligheten mot slutet av förra året, var det ingen som på allvar tvivlade på, 
att den svenska tidningspressen skulle fortsätta att slå vakt om sin unika etiska 
självreglering. 
 
PO/PON:s integritet 
 
Det är ingen tillfällighet att jag inleder årsberättelsen för 2009 med att referera 
senhöstens diskussion om ”PO-ämbetets tillstånd”. PO:s organisation och 
principerna för PO:s verksamhet tog under året som gick mycket av min 
uppmärksamhet i anspråk och ingav mig fler bekymmer än de pressetiska 
problemkomplexen som ofta är knepiga men i gengäld stimulerande att arbeta 
med. I samband med bytet av lokaler från Kungsholmstorg till Industrigatan 
upplevde jag att PO:s ”konstitutionella” integritet ifrågasattes från 
Tidningsutgivarnas sida på ett mer genomgripande sätt än någonsin förut. Detta 
ger enligt min uppfattning anledning till eftertanke. Frågan om vem och vad 
som ska stå som huvudman för PO-ämbetet och för Pressens Opinionsnämnd 
bör väckas på nytt. 
 
PO:s juridiska och förvaltningstekniska organisation är i dagens läge en liten 
smula intrikat. Huvudman för ämbetet är Pressens Samarbetsnämnds Delegation 
för Allmänhetens Pressombudsman. PO och biträdande PO anställs av 
delegationen. Till PO-ämbetet hör ytterligare en juristhandläggare och en 
deltidsanställd kanslist. Dessa, liksom också Pressens Opinionsnämnds 
sekreterare ingår anställningsavtal med TU. 
 



ÅRSBERÄTTELSE 2009    5

 5  

Tidningsutgivarna har hittills varit PO/PON:s huvudfinansiär och kommer 
förmodligen att så förbli även om de ekonomiska bördorna torde bli en smula 
mer rättvist fördelade inom Pressens Samarbetsnämnd från och med 2011. 
Pressens Samarbetsnämnd består av representanter för tidningsbranschens 
huvudorganisationer: Publicistklubben, som innehar ordförandeposten, 
Tidningsutgivarna, Journalistförbundet och Sveriges Tidskrifter. 
 
Det självreglerande pressetiska granskningssystemet syftar till att slå vakt om 
den utomordentligt liberala tryckfrihetslagstiftning som gäller i Sverige. Genom 
att underkasta sig en etisk granskning av publicerat material och genom att 
upprätthålla normer för god publicistisk sed ”innanför” lagarnas yttersta gräns, 
har Sveriges tidningsföretag och publicister strävat efter att hålla lagstiftarnas 
tassar borta från yttrandefriheten. Hittills har strävandena varit lyckosamma. 
Filosofin bakom den frivilliga regleringen har varit enkel: Om pressen sköter 
sig så, att ett missnöje med murvlarnas maktfullkomlighet inte alltför lätt låter 
sig mobiliseras hos allmänheten, minskar frestelsen för politikerna att ingripa 
mot det fria ordet. 
 
Ser man till makten över detta fria ord, så är det tidningarnas ansvariga utgivare 
som har mest att vinna på att det etablerade granskningssystemet upprätthålls. 
Så länge lagarna är få och självsaneringen sköter den dagliga journalistikens 
regelverk, kvarstår makten över vad som publiceras och inte publiceras 
oinskränkt hos de ansvariga utgivarna. 
 
Etiska regler kan en ansvarig utgivare alltid välja att bryta emot om han eller 
hon anser att ett mycket starkt allmänintresse talar för att en artikel bör 
publiceras. Etiska regler låter resonera med sig och skulle resonemanget, som 
vid anmälda artiklar fullbordas av PO och PON, leda till att tidningen fälls, är 
detta något som utgivaren kan leva med. 
 
Lagar låter inte resonera med sig på samma sätt. En del av det pressetiska 
regelverket skulle tveklöst förvandlas till lagstiftning ifall vårt nuvarande 
granskningssystem klappade ihop. Följden skulle bli att en del av makten över 
det fria ordet förflyttades från de ansvariga utgivarna till domstolarna. 
 
Mot ovanstående bakgrund har det inte tett sig så orimligt att Tidningsutgivarna 
har stått som det pressetiska granskningssystemets huvudsakliga finansiär. 
Eftersom TU stått för merparten av pengarna till granskningssystemet har det 
fallit sig naturligt att PO/PON:s kontor har varit beläget nära TU:s 
administration eftersom en sådan ordning har varit rationell och ekonomiskt 
fördelaktig för båda parter. 
 



6    ÅRSBERÄTTELSE 2009

 6 

Emellertid – just på grund av att vissa funktioner hos TU å ena sidan och hos 
PO/PON å den andra samordnas, har det intill allra senaste tid rått enighet bland 
alla som har haft anledning att befatta sig med saken, att de två institutionernas 
oberoende av varandra ska markeras utåt så tydligt som möjligt. Grunden för 
detta är det enkla faktum att PO/PON är en hedersdomstol som avgör ärenden 
där TU för det mesta indirekt är part i målet och då ska ingen kunna misstänka 
att de båda institutionerna lever i något slags saklig symbios med varandra. 
Oberoendet har framför allt manifesterats med hjälp av planlösningar i 
arbetslokalerna som tydligt separerat TU:s respektive PO/PON:s kontor och 
personal från varandra. Strävan har varit att PO/PON fungerar i sin värld och 
TU i sin, så långt möjligt med tanke på den praktiska administrationens krav.  
 
PO/PON:s integritet har varit ett vedertaget begrepp med innebörden av ett 
axiom. 
 
När Anna Serner tillträdde som vd för Tidningsutgivarna i februari 2008 gjorde 
hon rätt omgående klart att hon ville att TU skulle flytta från de dyra och alltför 
stora lokalerna vid Kungsholmstorg till mindre och billigare utrymmen, vilket 
naturligtvis skulle få konsekvenser för PO/PON. Beslutet var inte svårt för 
någon att förstå. I april 2008 författade PO en behovsspecifikation. 
 
Jag ska inte här i detalj fördjupa mig i hur flyttningen sedan genomfördes. Jag 
kan bara konstatera att TU signerade nytt hyreskontrakt och planerade det hela 
från start till mål inklusive beslut om rumsfördelning, utan att en enda gång 
kontakta oss på PO/PON för information, diskussion och förankring.  
 
En dag i maj 2009 blev vi på PO/PON informerade om hur våra och TU:s nya 
lokaler vid Industrigatan tog sig ut. På vårt bord lades en planlösning som 
visade att rågången mellan TU och PO/PON i praktiken hade utplånats (liksom 
för övrigt också rågången mellan PO och PON, något som dock snabbt 
korrigerades.) PO/PON, vars personal sammantaget består av fem personer, 
fanns inritade i tre små glasburar i ett hörn av TU:s kontorslandskap. Det var 
allt. 
 
Förhandlingar mellan PO, PON:s ordförande och TU samt den anlitade 
inredningsarkitekten ledde till omgörningar i lokalerna som innebar att en viss 
rågång mellan institutionerna återinfördes. Situationen nu, i de nya utrymmena, 
går att leva med även om PO/PON:s kontor har förlorat sin forna autonomi. 
 
Frågan av principiellt intresse som jag ställer mig lyder: Varför bestämde sig 
TU:s ledning för att genomföra en förvisso nödvändig men för oss på PO/PON 
smärtsam förändring av våra arbetsförhållanden utan några som helst rådslag 



ÅRSBERÄTTELSE 2009    7

 7  

med mig och min personal? Så brukar man inte göra mellan parter som ska leva 
sida vid sida i ömsesidig respekt. 
 
Mitt svar lyder: I praktisk handling uppfattar TU:s vd PO/PON som en 
avdelning inom TU över vilken hon oinskränkt för befälet vad ramarna för 
verksamheten beträffar. Hennes uppfattning saknar inte logik eftersom ansvaret 
för och makten över finanserna, inklusive vissa anställningsavtal, självklart 
innebär en viss överordning också när det gäller verksamheten i stort. Därför ter 
det sig för TU:s vd strukturellt naturligare att betrakta PO/PON som en del av 
TU:s domäner i stället för att fästa avseende vid de integritetsprinciper jag har 
nämnt ovan och som onekligen lett till en krånglig organisation med otydlig 
befälsgång. 
 
Detta mitt svar baserar sig dels på logisk slutledningsförmåga men också på 
uppfattningar TU:s vd givit uttryck för i offentligheten. I radioprogrammet 
”Publicerat” i början av december krävde Anna Serner att de två övriga 
branschorganisationerna i Pressens Samarbetsnämnd skulle ta ett större ansvar 
för PO/PON:s finansiering. Gjorde de inte det skulle TU ta över hela det 
pressetiska granskningssystemet självt. Tog man på sig ansvaret för 
finansieringen, som TU gjorde och hade gjort under lång tid, skulle man också 
ha makt. 
 
Mycket av den makten hade TU redan tagit sig i samband med att arbetsplatsen 
vid Kungsholmstorg med dess etablerade sociala strukturer bröts upp. Förvisso 
skulle PO/PON sköta sitt och TU sitt men de nya lokalerna skulle signalera att 
PO/PON var en del av TU:s förvaltning och kultur. Till saken hör att vd under 
året upprepade gånger har givit uttryck för sin irritation över att PO/PON:s 
personal har vägrat vara med i TU:s interna mötesverksamhet med tonvikt på 
innovations- och inspirationssammankomster av olika slag. 
 
Nu har TU:s vd dessbättre inte låst sig vid idén att TU till följd av sitt 
ekonomiska engagemang i den pressetiska granskningen ska ta över systemet 
helt och hållet. Hon är mer trakterad av tanken att Sveriges Tidskrifter och 
Svenska Journalistförbundet tar ett större ekonomiskt ansvar för 
granskningsverksamheten och att huvudmannaskapet bakom PO/PON 
eventuellt görs om så att TU:s och Pressens Samarbetsnämnds roller i 
sammanhanget blir tydligare. På den punkten instämmer jag helt och fullt med 
Anna Serner. 
 
Händelserna i samband med flyttningen till Industrigatan har gjort mig 
förvissad om att den juridiska personen och finansieringssystemet bakom 
PO/PON på sikt måste förändras. Dubbelkommandot med PO och biträdande 
PO som skriver avtal med Pressens Samarbetsnämnd men avlönas av TU måste 



8    ÅRSBERÄTTELSE 2009

 8 

bort liksom otyget att den övriga personalen regelrätt är anställd av TU. 
PO/PON måste mer utpräglat bli herrar i sitt eget hus med eget ansvar för 
budget och köpta administrativa tjänster. 
 
Hur detta praktiskt ska gå till måste börja diskuteras redan nu – varför inte av en 
utredning i Pressens Samarbetsnämnd? 
 
Stockholm i februari 2010 
 
 
 
Yrsa Stenius 
Allmänhetens Pressombudsman 
 
 
 
 
 
 



ÅRSBERÄTTELSE 2009    9

 9  

 
 
 
Tabell 1 
 
 
HANDLÄGGNING AV DIARIEFÖRDA PO-ÄRENDEN 2009 
 

 
Balans från 2008 

  
88 

 
 

 
Under året inkomna ärenden 

  
331 

 
 

 
Avgjorda ärenden 

varav: 
avskrivna 
hänskjutna till PON 

  
283 

 
210 
  73 

 
 

 
Balans den 31 december 2009 

  
136 

 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



10    ÅRSBERÄTTELSE 2009

 10 

Tabell 2 
 
 
VISSA UPPGIFTER OM PO:s ÄRENDEBALANS 

 
År Nya 

Ärenden 
Avgjorda 
 ärenden 

Balans per 
den 31 dec 

1980 385 476 38 
1981 361 381 18 
1982 345 328 35 
1983 381 383 33 
1984 345 335 43 
1985 360 365 38 
1986 339 344 33 
1987 325 318 40 
1988 368 379 29 
1989 353 363 19 
1990 331 305 45 
1991 298 298 45 
1992 270 276 39 
1993 323 330 32 
1994 426 420 38 
1995 421 408 51 
1996 443 436 58 
1997 423 423 58 
1998 438 458 38 
1999 372 353 57 
2000 396 414 41 
2001 391 405 29 
2002 383 370 42 
2003 334 341 35 
2004 389 377 47 
2005 333 341 39 
2006 405 347 97 
2007 313 317 97 
2008 333 338 88 
2009 331 283 136 

 



ÅRSBERÄTTELSE 2009    11

 11  

PON:s ÅRSBERÄTTELSE FÖR 2009 
 
 
Pressens Opinionsnämnd får härmed enligt 14 § i stadgarna för nämnden avge 
rapport om sin verksamhet under år 2009. 

 
Opinionsnämnden har under året haft följande sammansättning: 
 
Ordförande: 
 
t.o.m. 30 juni 2009 
 
f.d. hovrättspresidenten Johan Hirschfeldt 
 
fr.o.m. 1 juli 2009 
 
justitierådet Ella Nyström 
 
Vice ordförande: 
 
t.o.m. 30 juni 2009 
 
regeringsrådet Marianne Eliason 
 
fr.o.m. 1 juli 2009 
 
justitierådet Per Virdesten 
 
Andre vice ordförande: 
 
t.o.m. 30 juni 2009 
 
justitierådet Ella Nyström 
 
fr.o.m. 1 juli 2009 
 
hovrättspresidenten Fredrik Wersäll   
 
Tredje vice ordförande: 
 
t.o.m. 30 juni 2009 
 
justitierådet Per Virdesten 

 11  

PON:s ÅRSBERÄTTELSE FÖR 2009 
 
 
Pressens Opinionsnämnd får härmed enligt 14 § i stadgarna för nämnden avge 
rapport om sin verksamhet under år 2009. 

 
Opinionsnämnden har under året haft följande sammansättning: 
 
Ordförande: 
 
t.o.m. 30 juni 2009 
 
f.d. hovrättspresidenten Johan Hirschfeldt 
 
fr.o.m. 1 juli 2009 
 
justitierådet Ella Nyström 
 
Vice ordförande: 
 
t.o.m. 30 juni 2009 
 
regeringsrådet Marianne Eliason 
 
fr.o.m. 1 juli 2009 
 
justitierådet Per Virdesten 
 
Andre vice ordförande: 
 
t.o.m. 30 juni 2009 
 
justitierådet Ella Nyström 
 
fr.o.m. 1 juli 2009 
 
hovrättspresidenten Fredrik Wersäll   
 
Tredje vice ordförande: 
 
t.o.m. 30 juni 2009 
 
justitierådet Per Virdesten 



12    ÅRSBERÄTTELSE 2009 12 

 
fr.o.m. 1 juli 2009 
 
regeringsrådet Karin Almgren 
 
 
Övriga ledamöter och suppleanter: 
 
t.o.m. 30 juni 2009 
 
av Publicistklubben utsedda: 
 
redaktörerna Randi Mossige-Norheim och Johan Schück, ordinarie ledamöter, 
med redaktörerna Lena Hennel och Mårten Enberg, som suppleanter; 
 
fr.o.m. 1 juli 2009 
 
redaktörerna Lena Hennel och Johan Schück, ordinarie ledamöter, med 
redaktörerna Mårten Enberg och Maria Edström, som suppleanter; 
 
av Svenska Journalistförbundet utsedda: 
 
t.o.m. 30 juni 2009 
 
redaktörerna Sus Andersson och Bertholof Brännström, ordinarie ledamöter, 
med Norbert Andersson och Ingrid Eriksson, som suppleanter; 
 
fr.o.m. 1 juli 2009 
 
redaktörerna Sus Andersson och Bertholof Brännström, ordinarie ledamöter, 
med Olle Fors och Anna Bubenko, som suppleanter; 
 
av Svenska Tidningsutgivareföreningen utsedda: 
 
t.o.m. 30 juni 2009 
 
chefredaktörerna Katrin Säfström och Ola Sigvardsson, ordinarie ledamöter, 
med chefredaktörerna Lars Näslund och Niklas Silow, som suppleanter; 
 
fr.o.m. 1 juli 2009 
 
chefredaktörerna Niklas Silow och Ola Sigvardsson, ordinarie ledamöter, med 
chefredaktörerna Lars Näslund och Thelma Kimsjö, som suppleanter; 



ÅRSBERÄTTELSE 2009    13 13  

 
av Sveriges Tidskrifter utsedda:  
 
t.o.m. 30 juni 2009 
 
chefredaktörerna Christina Mörk och Lasse Genberg, ordinarie ledamöter, med 
chefredaktörerna Jonas Helling och Eva Abrahamsson, som suppleanter; 
 
fr.o.m. 1 juli 2009 
 
chefredaktörerna Christina Mörk och Lasse Genberg, ordinarie ledamöter, med 
chefredaktörerna Jonas Helling och AnnaBritt Benjour, som suppleanter; 
 
av riksdagens chefsjustitieombudsman och ordföranden i styrelsen för 
Sveriges advokatsamfund gemensamt utsedda: 
 
t.o.m. 30 juni 2009 
 
docenten Agnes Wold, legitimerade terapeuten Marianne Beyer, advokaten Per 
Stadig, verkställande direktören Agneta Dreber, jur. kand. Stephanie Eklund 
och direktören Mats Arnhög, ordinarie ledamöter samt, generaldirektören 
Kerstin Wigzell, advokaten Claes Lundblad, professorn Mohammad 
Fazlhashemi, professorn Stefan Einhorn, rektorn Göran Bexell och teologie 
doktorn Annika Borg, som suppleanter. 
 
fr.o.m. 1 juli 2009 
 
legitimerade terapeuten Marianne Beyer, advokaten Per Stadig, verkställande 
direktören Agneta Dreber, generaldirektören Kerstin Wigzell, advokaten Claes 
Lundblad och direktören Mats Arnhög, ordinarie ledamöter samt professorn 
Mohammad Fazlhashemi, professorn Stefan Einhorn, rektorn Göran Bexell, 
teologie doktorn Annika Borg, f.d. förbundsordföranden Göran Johnsson och 
professorn Elisabeth Rynning som suppleanter. 
 
Som nämndsekreterare har Synnöve Magnusson tjänstgjort.  
 
Opinionsnämndens avdelningar har under året hållit 15 sammanträden och har 
vid två tillfällen sammanträtt i plenum. Suppleanterna har deltagit i nämndens 
överläggningar även när de inte har tjänstgjort i ordinarie ledamöters ställe. 

 
 
 
 



14    ÅRSBERÄTTELSE 2009

 14 

ANTAL ÄRENDEN: 
 

1. Den 1 januari 2009 34 
2. Under året inkomna ärenden 120 
3. Under året avgjorda ärenden 114 
4. Den 31 december 2009 kvarstående ärenden 39 

 
 

Av nämnden under året avgjorda ärenden fördelar sig på följande sätt: 
 
69 ärenden har avgjorts efter anmälningar, som ingivits till Allmänhetens 
Pressombudsman (PO) och av denne hänskjutits till nämnden. Av dessa har 51 
föranlett klandrande uttalanden, medan tidningarna friats i 18 ärenden. 
 
45 ärenden har förts vidare till nämnden av anmälarna efter avskrivningsbeslut 
av PO. I 38 av dessa ärenden har tidningarna friats. I 4 ärenden har tidningarna 
fällts. 3 ärenden har avvisats av nämnden. 
 
Av sammanlagt 114 ärenden som förelagts nämnden för prövning har 55 
ärenden föranlett klandrande uttalanden medan 56 ärenden friats och 3 avvisats. 
De 55 ärenden som klandrats av nämnden fördelar sig på följande sätt; i 14 fall 
har tidningarna åsidosatt god publicistisk sed och i 41 fall brutit mot god 
publicistisk sed.  
 
Under året har skiljaktiga meningar angivits i 10 ärenden. 
 
 
Den arbetsgrupp som PON tillsatte under 2007 har avslutat sitt arbete genom att 
till Pressens Samarbetsnämnd överlämna en promemoria av den 24 februari 
2009 rubricerad Några frågor om Pressens Opinionsnämnd och pressetiken i ett 
nytt medialandskap – en framställning till Pressens Samarbetsnämnd. 
 
I framställningen lämnades förslag till stadgeändringar beträffande dels 
rösträttsreglerna vid mindre sammansättning, dels ordförandebeslut vid 
avskrivning av för sent ingivna ärenden och omprövning i uppenbara fall. 
Vidare föreslogs att Pressens Samarbetsnämnd ska överväga vissa frågor, bl.a. 
om expeditionsavgifternas storlek, om webbtidningar och om tidsfristen för 
anmälan (den s.k. tremånadersregeln).  
 
Pressens Samarbetsnämnd har den 22 september 2009 beslutat att ändra 
stadgarna i enlighet med PON:s förslag när det gäller rösträttsreglerna och 
ordförandebeslut.  



ÅRSBERÄTTELSE 2009    15 15  

 
Vidare har Pressens Samarbetsnämnd beslutat, med verkan fr.o.m. den 1 januari 
2010, om höjning av avgifterna för tidningar som klandras i PON. Den nya 
avgiften är 30 000 kr för tidningar med vardagsupplaga om mer än 10 000 ex 
(tidigare 25 000 kr) och 12 000 kr för tidningar med en lägre upplaga (tidigare 
10 000 kr). 
 
Pressens Samarbetsnämnd har meddelat att nämnden kommer att fortsätta med 
översynen av övriga frågor som tagits upp i PON:s framställning. 
 
Av nämnden under året klandrade ärenden har föranlett expeditionsavgifter om 
sammanlagt 1 255 000 kronor. 
 
Stockholm i februari 2010 
 
 
 
Ella Nyström 
 
    Synnöve Magnusson 



16    ÅRSBERÄTTELSE 2009
 16 

 
 
 

TABELL ÖVER ÄRENDEN AVGJORDA AV PON 2009 
 
 

     
Ärenden     fällda     friade   avvisade    summa 
 
 
Av PO hänskjutna 

 
 
51 

 
 
18 

 
 
0 

 
 
69 

 
Överklagade 
avskrivningsbeslut 

 
 
4 

 
 
38 

 
 
3 

 
 
45 

 
 
Summa 

 
 
55 

 
 
56 

 
 
3 

 
 
114 

 
 
 
 



ÅRSBERÄTTELSE 2009    17

 17  

TIDNINGAR KLANDRADE AV PON 2009 
 
 

Aftonbladet 5  Kristianstadsbladet 2 

aftonbladet.se 1  Laholms Tidning 1 

Arbetarbladet 1  Ljusnan 1 

Barometern 1  Mitt i Söderort Skärholmen 1 

Blekinge Läns Tidning 1  Nerikes Allehanda 1 

Bohusläningen 1  Norrbottens-Kuriren 1 

E24.se 1  Norrköpings Tidningar 1 

Expressen 2  Norrtelje Tidning 1 

Faktum 1  Ny Teknik 1 

Falu Kuriren 1        Norrländska Socialdemokraten 3 

Folket 1        ST Tidningen 1 

Frotté 1  Svenska Dagbladet 2 

Gefle Dagblad 1  Sydöstran 1 

Gringo 1  Tromb 1 

Göteborgs-Posten 1  Universitetstidningen 1 

Göteborgs-Tidningen 1  Upsala Nya Tidning 1 

Hallandsposten 1  Veckans Affärer 1 

Haparandabladet 1  Värnamo Nyheter 1 

Helsingborgs Dagblad 1  Västerbottens-Kuriren 2 

Jakt & Jägare 1  Västerås Tidning 1 

Journalisten 1  Ystads Allehanda 1 

Jönköpings-Posten 2  Östgöta Correspondenten 1 

 



18    ÅRSBERÄTTELSE 2009 18 

  

KLANDRADE PUBLICERINGAR 2009 
 
 
I anslutning till varje fall anges om ärendet har hänskjutits av PO eller av 
anmälaren (Anm) Dessutom anges det om klandret avser att tidningen har 
åsidosatt (å), brutit (b) eller grovt brutit (gb) mot god publicistisk sed. 
Skiljaktiga beslut markeras med (sk).  
 

Aftonbladet 
 
Exp nr  6 Under ett tidigt stadium av en brottsutredning publicerades 

identifierande uppgifter i form av bild och förnamn på en 
misstänkt, tidigare ostraffad, ung man. Även med beaktande av 
att denne erkänt ett grovt brott och att han tidigare framträtt i en 
annan tidning hade mannen vållats en oförsvarlig 
publicitetsskada. PO (b) 

Exp nr 10 A hade polisanmälts för ekonomiska oegentligheter i en ideell 
förening, vilket hade allmänintresse. Artikeln bestod dock av 
anklagelser mot A som gick utöver vad som framgick av en 
revisionsrapport. Även om A:s synpunkter framkom var 
publicitetsskadan oacceptabel. Anm (b) 

Exp nr 69 I ett reportage offentliggjordes mycket integritetskänsliga 
uppgifter om anmälarens privatliv samtidigt som identifierande 
uppgifter framkom. Den läsekrets som kunde förstå vem 
publiceringen handlade om fick på detta sätt vetskap om de 
integritetskänsliga uppgifterna. Publicitetsskadan ansågs 
oförsvarlig. PO (b) 

Exp nr 89 Tidningen skrev om socialtjänstens hantering av ett fall där en 
sjuk kvinna hållits inspärrad i en stuga i nio år. En 
socialsekreterare nämndes vid namn. Uppgifterna om denna var 
felaktiga och det var i sammanhanget irrelevant att namnge 
henne. Även om tidningen skyndsamt införde en rättelse 
tillfogades anmälaren en oförsvarlig publicitetsskada. PO (b) 

Exp nr  103 Polisens spekulationer om en kvinnas död vidarebefordrades av 
tidningen. Ett foto från den gata där händelsen utspelat sig 
visades, boende i stadsdelen kunde känna igen miljön och räkna 
ut vem den döda kvinnan var. Ryktena om kvinnans död var 
kränkande för kvinnan och plågsamma för hennes anhöriga. 
Tidningen klandrades för att ha brutit mot god publicistisk sed. 
PO (b) (sk) 
 
 



ÅRSBERÄTTELSE 2009    19

 19  

aftonbladet.se 
 
Exp nr 104 Polisens spekulationer om en kvinnas död vidarebefordrades av 

tidningen. Ett foto från den gata där händelsen utspelat sig 
visades, boende i stadsdelen kunde känna igen miljön och räkna 
ut vem den döda kvinnan var. Ryktena om kvinnans död var 
kränkande för kvinnan och plågsamma för hennes anhöriga. 
Tidningen klandrades för att ha brutit mot god publicistisk sed. 
PO (b) (sk) 
 

Arbetarbladet 
 
Exp nr 97 Två artister uppgavs vara misstänkta för sexbrott. Uppgifter om 

artisternas ålder samt om när och var de hade uppträtt nämndes, 
vilket gjorde att A kunde identifieras. Åtal väcktes aldrig och 
förundersökningen lades ned dagen efter publicering. Genom att 
i ett mycket tidigt skede skriva om misstankarna tillfogades A en 
oförsvarlig publicitetsskada. En uppföljande publicering förtog 
inte skadan. PO (b) 
 

Barometern 
 
Exp nr 85 En person vars hus brunnit ner framställdes som tvivelaktig. 

Påståendena var ogrundade och det fanns inget allmänintresse i 
att ge dem spridning. Anmälaren fick inte heller möjlighet till 
samtidig kommentar, vilket skadade honom på ett sätt som inte 
hade kunnat avhjälpas genom en uppföljande publicering. 
Tidningen klandrades för att ha brutit mot god publicistisk sed. 
PO (b) 
 

Blekinge Läns Tidning 
 
Exp nr  65 Rapportering om ett företag och dess verksamhet ägde 

allmänintresse. Samtidigt publicerades dock en nätkommentar 
som innehöll tillmälen om enskilda, vilket inte ansågs 
försvarligt. PO (å)  
 



20    ÅRSBERÄTTELSE 2009
 20 

 
Bohusläningen 
 
Exp nr 28 Elever hade känt sig hotade av en störande skolelev. Uppgifterna 

i artikeln om skolan och klassen var tillräckliga för att en vid 
krets på skolan skulle kunna räkna ut vem den omskrivne eleven 
var. Allvarliga anklagelser mot eleven fick stå oemotsagda i 
artikeln. Tidningen hade inte visat en ansvarig hållning inför den 
publicistiska uppgiften. PO (b) 
 

E24 
 
Exp nr 72 Tidningen skrev att X-firman med finansmannen A i spetsen var 

en spindel i nätverket kring misstänkt insiderhandel. På så sätt 
framstod det som att A personligen var delaktig i oegentligheter. 
Uppgifterna var sådana att A borde ha fått tillfälle att bemöta 
dem. Publicitetsskadan ansågs oförsvarlig. Anm (å)(sk)  
 

Expressen 
 
Exp nr 43 En person från Jägareförbundet fruktade att en chef på 

länsstyrelsen skulle sabotera lodjursfällor. Tidningen hade valt 
att på ett okritiskt sätt förlita sig på representanten från 
Jägareförbundet. Anklagelserna tillfogade chefen en betydande 
publicitetsskada, som inte vägdes upp av dennes bemötande. PO 
(b)  

Exp nr 84 Expressen rapporterade om en mångårig konflikt mellan grannar. 
Invid artikeln fanns en spalt som räknade upp känsliga uppgifter 
om familjmedlemmarna. PO ansåg att detta var oacceptabelt från 
pressetisk utgångspunkt. PON gick på PO:s linje och klandrade 
tidningen för att ha brutit mot god publicistisk sed. PO (b) 

Faktum 
 
Exp nr 63 En bild på anmälaren och hans hund publicerades tillsammans 

med en pratbubbla där mannen uttryckte sig ganska grovt. Den 
fotade privatpersonen hade inte tillfrågats om han ville vara med 
på bild och innehållet i pratbubblan var inte oförargligt. 
Tidningen klandrades. PO (å) 
 



ÅRSBERÄTTELSE 2009    21 21  

 
Falu Kuriren 
 
Exp nr 30 Tidningen förmedlade intrycket av att anmälaren hade 

motionerat om en tjänst och sedan fått den själv på grund av sin 
roll som kommunpolitiker. Förhållandena förenklades på ett 
missvisande sätt och frågan fick inte en allsidig belysning. 
Tidningen klandrades. PO (b)  
 

Folket 
 
Exp nr 100 En läkare hade anmälts 23 gånger till HSAN, men aldrig fällts. 

Genom rubriker och ingresser både på tidningens första sida och 
inne i tidningen gavs en entydig kritisk bild av läkaren och 
hennes verksamhet. PON fällde tidningen för åsidosättande av 
god publicistisk sed. Anm (å) 
 

Frotté 
 
Exp nr 105 Upprinnelsen till publiceringen var en konflikt mellan tidningen 

och anmälaren. I en notis förespeglades att anmälaren bl.a. 
använde sig av oseriösa affärsmetoder. Notisen var avsedd som 
underhållning. Anmälaren fick inte kommentera tidningens 
påståenden. PON klandrade tidningen för att ha brutit mot god 
publicistisk sed. PO (b) 
 

Gefle Dagblad 
 
Exp nr 96 En namngiven artist uppgavs vara misstänkt för sexbrott. Åtal 

väcktes aldrig och förundersökningen lades ned dagen efter 
publicering. Genom att i ett mycket tidigt skede skriva om 
misstankarna tillfogades artisten en oförsvarlig publicitetsskada. 
En uppföljande publicering förtog inte skadan. PO (b) 
 

Gringo 
 
Exp nr 74 Allvarliga anklagelser riktades mot en organisation som 

förmedlade adoptioner. Organisationen gavs knapphändiga 
möjligheter till samtidigt bemötande och nekades därefter ett 
bemötande i efterhand. Härigenom hade tidningen underlåtit att 
belysa saken tillräckligt allsidigt. PO (b)  
 



22    ÅRSBERÄTTELSE 2009

 22 

Göteborgs-Posten 
 
Exp nr 19 En handikappad kvinna rapporterades leva i snusk och oreda. 

PON uttalade att ett medgivande till publicering inte innebär att 
tidningen är befriad från sitt pressetiska ansvar vad gäller 
bedömningen av om en publicering kan vålla en person skada. 
Uppgifterna var mycket integritetskänsliga och hennes identitet 
utlämnades. Tidningen klandrades. PO (b) 
 

Göteborgs-Tidningen 
 
Exp nr 66 Nyheten om att en socialsekreterare hade utsatts för ett allvarligt 

angrepp i tjänsten ägde allmänintresse. Det saknade dock 
allmänintresse att publicera en bild och ingående uppgifter om 
anmälarens skada. Anmälaren tillfogades härigenom en 
publicitetsskada hon som brottsoffer inte ska behöva tåla. PO (å) 
 

Hallandsposten 
 
Exp nr 32 Rapportering om att en politiker åkt fast för rattfylla hade 

allmänintresse. Polisens mätinstrument hade dock visat fel 
resultat och politikern befanns oskyldig. Tidningen visste om att 
felaktigheter i mätningar uppstått under den period politikern 
kontrollerats. Publicitetsskadan hade inte behövt uppstå om 
tidningen kontrollerat sakförhållandena inför publiceringen. 
Tidningen hade brutit mot god publicistisk sed. PO (b) 
 

Haparandabladet 
 
Exp nr 83 Haparandabladet hade under flera år rapporterat om 

grannfientligheter i en by i tidningens utgivningsområde. I 
förevarande fall publicerades en bild på en av 
familjemedlemmarna. I samband med rapporteringen åsidosattes 
även de pressetiska reglerna om bemötande. PON klandrade 
tidningen för att ha brutit mot god publicistisk sed. PO (b) 
 



ÅRSBERÄTTELSE 2009    23 23  

 
Helsingborgs Dagblad 
 
Exp nr 73 Tidningen skrev att en kommun inte visste vad de skulle göra 

med en äldre kvinna som dagligen rymde från sitt vårdboende. 
PON uttalade att frågor om vården av demenssjuka har ett 
allmänintresse, men att tidningar då de skriver om enskilda 
människors sjukdomar måste iaktta försiktighet och visa hänsyn. 
I detta fall hade tidningen dock gjort en närgången beskrivning 
av kvinnans agerande, vilket utgjort en kränkning av hennes 
integritet. Tidningen klandrades. PO (å) (Ej publ på hemsidan) 
 

Jakt & Jägare 
 
Exp nr  42 I publiceringen stod att en miljöchef på länsstyrelsen hamnat i 

konflikt med Jägareförbundet och misstänktes kunna medverka i 
sabotage av lofällor. Uppgifterna tillfogade miljöchefen en 
betydande publicitetsskada. Tidningen hade valt att förlita sig på 
representanten från Jägareförbundet. En tidning bör inta en 
kritisk hållning till sina källor, även om uppgifterna tidigare har 
publicerats. PO (b) 
 

Journalisten 
 
Exp nr 88 Tidningens rubrik och ingress förmedlade det missvisande 

intrycket att A hade dömts för grovt förtal. Det var emellertid 
endast juryn som ansett att tryckfrihetsbrott förelåg, någon dom 
fanns inte. När dom senare meddelades friades A. 
Publicitetsskadan ansågs oförsvarlig. PO (å) 
 

Jönköpings-Posten 
 
Exp nr 70 Tidningen skrev att en person misstänktes för djurplågeri. 

Artikeln illustrerades av en bild på den ifrågavarande hunden 
som hade fotograferats i ägarens hem. Interiören gav ett intryck 
av att hundägaren levde oordnat. Den utpekande bilden kränkte 
hundägarens personliga integritet. PO (b)  
 



24    ÅRSBERÄTTELSE 2009

 24 

Exp nr 98 Tidningen skrev att flera läkare varnats av HSAN sedan en 
patient begått självmord. I samband med rapporteringen 
avslöjade tidningen också ingående uppgifter om patienten. 
Genom artikeln kränktes både den dödes och hans anhörigas 
personliga integritet. PON fann att tidningen brutit mot god 
publicistisk sed. PO (b) 
 

Kristianstadsbladet  
 
Exp nr 109 Tidningen rapporterade om de stundande tingsrätts-

förhandlingarna gällande en f.d. kommunanställd som skulle ha 
skrivit ut luftfakturor och gynnat en bekants företag. 
Rapporteringen var på det hela taget en partsinlaga till förmån 
för åklagaren. Anmälarens kommentarer inhämtades inte och 
försvarsadvokaten kom inte heller till tals i skuldfrågan. Vid 
tiden för publiceringen hade dom i målet ännu inte meddelats. 
Senare friades mannen helt från anklagelserna. PON fällde 
tidningen och ansåg att den brutit mot god publicistisk sed.  
PO (b) 

Exp nr  113 PO konstaterade att underhållsbidragstvister är privata 
angelägenheter som tidningar vanligtvis bör avhålla sig från att 
rapportera om. Tidningens sätt att skriva om tvisten kränkte 
anmälarens privatliv och var ägnat att framställa honom i 
tvivelaktig dager som försörjare av sina barn. PON ansåg att 
tidningen hade åsidosatt god publicistisk sed. PO (å)  
 

Laholms Tidning 
 
Exp nr 49 I artikeln stod att A, som led av ett psykiskt handikapp, 

attackerat sin arbetsgivare med kniv. A kunde identifieras genom 
uppgifterna i artikeln. Onödigt långtgående uppgifter av 
integritetskänslig natur lämnades om A, vilket tillfogade denne 
en oförsvarlig publicitetsskada. PO (b) 
 



ÅRSBERÄTTELSE 2009    25 25  

 
Ljusnan 
 
Exp nr 23 Vid rapportering om en person som led av anorexi omskrevs 

även dennas skolsköterska. Det framstod som att skolsköterskan 
inte hanterat personens sjukdom på ett professionellt sätt. 
Uppgifterna innebar att allvarlig kritik riktades mot sköterskan, 
utan att denna fick en chans att kommentera uppgifterna. 
Utpekandet var inte pressetiskt försvarligt. PO (b) 
 

Mitt i Söderort/Skärholmen 
 
Exp nr 80 En minderårig pojke framträdde med namn och bild och 

berättade att han vittnat i en rättegång. Tidningen hade inte 
försäkrat sig om att inhämta korrekt publiceringstillstånd av 
vårdnadshavare före publicering. Tidningen ansågs ha brustit i 
ansvarig hållning inför den publicistiska uppgiften. PO (å)  
 

Nerikes Allehanda 
 
Exp nr 114 Anmälaren hade gått med på att tidningen fotograferade under en 

krokiövning där hon var modell. Enligt överenskommelsen 
skulle hon dock endast förekomma i oskärpa och i bakgrunden 
på foton. Tidningen publicerade emellertid skarpa närbilder på 
anmälarens nakna kropp. PON ansåg att publiceringen tillfogade 
anmälaren en publicitetsskada som hon inte ska behöva tåla. PO 
(å) 
 

Norrbottens-Kuriren 
 
Exp nr 91 Tidningen beskrev att en flerbarnsfamilj hade fått elströmmen 

avstängd samt socialförvaltningens hantering av detta. 
Rapporteringen ägde allmänintresse. Samtidigt framställdes en 
namngiven socialsekreterare i mycket ofördelaktig dager. 
Namngivningen ansågs inte vara förenlig med god publicistisk 
sed. PO (b) 



26    ÅRSBERÄTTELSE 2009
 26 

 
Norrköpings Tidningar 
 
Exp nr 82 Tidningen rapporterade att en åklagare hade beslutat inleda en 

förundersökning om kvinnomisshandel mot en namngiven 
politiker, beslutet baserades på uppgifter i media och en anonym 
anmälan. Nämnden uttalade att händelser kring anmälarens 
person, med hänsyn till hans uppsatta ställning, var av visst 
allmänintresse. Tidningar måste emellertid vara uppmärksamma 
på att ryktesspridning mot en person i anmälarens ställning kan 
ha som syfte att skada denne. Att tidningen namngav politikern 
under dessa omständigheter kunde således inte anses pressetiskt 
godtagbart. Tidningen klandrades för att ha brutit mot god 
publicistisk sed. PO (b) 
 

Norrländska Socialdemokraten 
 
Exp nr 21 En person som varit rektor i ett litet samhälle fick delvis tåla 

publiceringar som orsakat denne en publicitetsskada. Det var 
dock oförlåtligt att tidningen inte låtit rektorn komma till tals. 
Tidningen hade inte visat en ansvarig hållning inför den 
publicistiska uppgiften. PO (b) 

Exp nr 59 Namn och bild på en mordmisstänkt publicerades dagen efter att 
denne häktats. Utredningsläget var oklart i fråga om 
rubriceringen av gärningen. Fallet var mycket uppmärksammat 
och det fanns ett uppenbart allmänintresse av att rapportera om 
polisutredningen. Publicitetsskadan var emellertid oförsvarlig. 
PO (b) 

Exp nr 60 En insändare om FRA-lagen illustrerades av en bild på A 
framför en dator. I bildtexten angavs hennes namn. A fick 
därigenom personifiera den kritiserade verksamheten. A hade 
emellertid slutat arbeta vid FRA för flera år sedan. Det fanns 
inget särskilt allmänintresse av att just A fanns med på bilden. 
Utpekandet tillfogade henne en oförsvarlig publicitetsskada. PO 
(å) 
 



ÅRSBERÄTTELSE 2009    27
 27  

 
Norrtelje Tidning 
 
Exp nr 53 Tidningen skrev om en arbetsplatskonflikt. Artikeln skildrade 

ensidigt arbetstagarens uppfattning och innehöll en rad för 
anmälaren mycket negativa uppgifter. Anmälaren borde fått 
bemöta samtliga påståenden i artikeln. Även om utpekandet var 
begränsat fann nämnden att anmälaren orsakats en oförsvarlig 
publicitetsskada. PO (b) 

Ny Teknik 
 
Exp nr 47 En polis som utrett misstänkt brottslighet hade sedan fått jobb 

hos en målsägande. I publiceringen namngavs polisen och i 
rubriken stod att han var jävig. PON uttalade att rubriken var 
kategorisk och saknade täckning i artikelns text. Tidningen 
klandrades. PO (å) (sk) Tre skiljaktiga ansåg även att 
namnpubliceringen var skäl för klander. 
 

ST-tidningen 
 
Exp nr 12 Klagomål som en insändarskribent riktat mot anmälarens 

restaurang hade övergått till att bli personlig kritik mot 
anmälaren. Påståendena var av den arten att anmälaren borde ha 
fått tillfälle till samtidigt bemötande. PO (å) 
 

Svenska Dagbladet 
 
Exp nr 54 En förbundskapten hade sparkats med anledning av brott mot 

landslagets alkoholpolicy. I rubriken talades om en 
”fylleskandal”. Vid tiden för publicering fanns dock inga säkra 
uppgifter om vad som hade hänt. Tidningen borde ha varit mer 
återhållsam med ordvalet i bl. a. rubriken samt även ha inhämtat 
anmälarens syn på saken. PO (b)  

Exp nr  71 Tidningen skrev att X-firman med finansmannen A i spetsen var 
en spindel i nätverket kring misstänkt insiderhandel. På så sätt 
framstod det som att A personligen var delaktig i oegentligheter. 
Uppgifterna var sådana att A borde ha fått tillfälle att bemöta 
dem. Publicitetsskadan ansågs oförsvarlig. Anm (å)(sk)  
 



28    ÅRSBERÄTTELSE 2009 28 

 
Sydöstran 
 
Exp nr 9 Tidningen skrev att en person var åtalad och dömd för 

skattefusk, vilket gav intrycket av att denne gjort sig skyldig till 
ekonomisk brottslighet. Processen gällde dock en skattetvist och 
anmälaren kunde inte påföras någon straffrättslig påföljd. 
Tidningen klandrades. PO (b) 
 

Tromb 
 
Exp nr 11 Tidningens uppgifter innebar ett långtgående ifrågasättande av 

A. Därför var det av särskild vikt att A gavs tillfälle till samtidigt 
bemötande. Även om A hade varit svår att nå, borde tidningen 
utförligare än som skett ha återgett det den fått veta om A:s 
inställning till anklagelserna. PO (b) 
 

Universitetstidningen 
 
Exp nr 78 På tidningens debattsida anförde en skribent att vice 

kårordförande var under polisutredning. Påståendet var dock 
osant och kränkande för anmälaren. Genom att vårdslöst peka ut 
anmälaren som misstänkt för brott hade tidningen brustit i 
ansvarig hållning inför den publicistiska uppgiften. PO (b)  
 

Upsala Nya Tidning 
 
Exp nr  57 I artikeln stod att polisen larmats om bråk och stök på en för 

polisen välkänd adress i X. En föräldrafri fest hade pågått. 
Ortsangivelsen innebar i stort sett att anmälarens adress 
lämnades ut. Anmälaren, hennes tonåring och förmodligen även 
en del ungdomar som varit på festen kunde identifieras. 
Tidningen klandrades. PO (b)  
 

Veckans Affärer 
 
Exp nr 4 En mäklare hade sålt värdepapper med hög risk. Mäklaren hade 

inte någon framskjuten ställning i bolaget och tidningen 
bedömdes inte ha haft tillräcklig grund för att namnge honom i 
det negativa sammanhang som artikeln innebar. PO (b) 
 



ÅRSBERÄTTELSE 2009    29 29  

 
Värnamo Nyheter 
 
Exp nr 99 Tidningen skrev att flera läkare varnats av HSAN sedan en 

patient begått självmord. I samband med rapporteringen 
avslöjade tidningen också ingående uppgifter om patienten. 
Genom artikeln kränktes både den dödes och hans anhörigas 
personliga integritet. PON fann att tidningen brutit mot god 
publicistisk sed. PO (b) 
 

Västerbottens-Kuriren 
 
Exp nr 39 Tidningen skrev om ett företag och dess ledare. Rapporteringen 

om företaget hade uppenbart allmänintresse och saken hade 
motiverat en kritisk granskning. På några punkter hade 
publiceringarna dock medfört en oförsvarlig publicitetsskada för 
företagsledaren, inte minst gällde det nedsättande kommentarer i 
tidningens nätupplaga. PO (b) 

Exp nr  111 Tidningen utlämnade en död mans olyckliga livshistoria och 
spekulerade kring hans brutala död. Uppgifter om den dödes 
familjeförhållanden, arbete och uppväxtort angavs. En krets 
läsare kunde således räkna ut vem det handlade om och fick på 
så sätt vetskap om känsliga uppgifter om mannens liv och 
dennes död. Offret och dennes anhöriga hade inte visats 
tillräcklig hänsyn. PO (b)  
 

Västerås Tidning 
 
Exp nr 27 PON fann att en insändares insinuanta ordval och beskyllningar 

mot anmälaren var sådana att denne orsakades en oacceptabel 
publicitetsskada. En möjlighet till samtidigt bemötande eller 
genmäle hade inte kunnat uppväga skadan. PO (b) 
 

Ystads Allehanda 
 
Exp nr 112 I artikeln stod om en man som under en längre tid hade begått 

vissa närmare beskrivna övergrepp mot sin före detta fru och sitt 
barn. Vissa identifierande upplysningar om de inblandade 
framkom. Det fanns inget allmänintresse som motiverade att 
tidningen offentliggjorde integritetskänsliga uppgifter om 
anmälarens och dennes barns privatliv. Offer för brott och 
olyckor ska också visas största möjliga hänsyn. PO (b) 
 



30    ÅRSBERÄTTELSE 2009

 30 

Östgöta Correspondenten 
 
Exp nr 81 Tidningen rapporterade att en åklagare hade beslutat inleda en 

förundersökning om kvinnomisshandel mot en namngiven 
politiker, beslutet baserades på uppgifter i media och en anonym 
anmälan. Nämnden uttalade att händelser kring anmälarens 
person, med hänsyn till hans uppsatta ställning, var av visst 
allmänintresse. Tidningar måste emellertid vara uppmärksamma 
på att ryktesspridning mot en person i anmälarens ställning kan 
ha som syfte att skada denne. Att tidningen namngav politikern 
under dessa omständigheter kunde således inte anses pressetiskt 
godtagbart. Tidningen klandrades för att ha brutit mot god 
publicistisk sed. PO (b) 

 



ÅRSBERÄTTELSE 2009    31
 31  

ETISKA REGLER FÖR PRESS, RADIO OCH TV 
 
Press, radio och tv skall ha största frihet inom ramen för tryckfrihetsförordningen 
och yttrandefrihetsgrundlagen för att kunna tjäna som nyhetsförmedlare och som 
granskare av samhällslivet och för att kunna publicera det som är av vikt och 
betydelse för medborgarna. Det gäller dock att skydda enskilda mot oförskyllt 
lidande genom publicitet. 
 
Etiken tar sig inte i första hand uttryck i en formell regeltillämpning utan i en 
ansvarig hållning inför den publicistiska uppgiften. De etiska reglerna för press, 
radio och tv skall vara ett stöd för den hållningen. 
 
 
I. PUBLICITETSREGLER 
 
 
Ge korrekta nyheter 
 
1.  Massmediernas roll i samhället och allmänhetens förtroende för dessa medier 
kräver korrekt och allsidig nyhetsförmedling. 
 
2.  Var kritisk mot nyhetskällorna. Kontrollera sakuppgifter så noggrant som 
omständigheterna medger, även om de tidigare har publicerats. Ge läsaren/mot-
tagaren möjlighet att skilja mellan faktaredovisning och kommentarer. 
 
3.  Löpsedel, rubrik och ingress skall ha täckning i texten. 
 
4.  Slå vakt om den dokumentära bilden. Var noga med att bilder och grafiska 
illustrationer är korrekta och inte utnyttjas på ett missvisande sätt. 
 
 
Var generös med bemötanden 
 
5.  Felaktig sakuppgift skall rättas, när det är påkallat. Den som gör anspråk på att 
bemöta ett påstående skall, om det är befogat, beredas tillfälle till genmäle. 
Rättelse och genmäle skall i lämplig form publiceras utan dröjsmål och på så sätt 
att de kan uppmärksammas av dem som har fått del av de ursprungliga uppgift-
erna. Observera att ett genmäle inte alltid kräver en redaktionell kommentar. 
 
6.  Publicera utan dröjsmål Pressens Opinionsnämnds klandrande uttalanden i fall 
som rör den egna tidningen.  



32    ÅRSBERÄTTELSE 2009

 32 

Respektera den personliga integriteten 
 
7.  Överväg noga publicitet som kan kränka privatlivets helgd. Avstå från sådan 
publicitet om inte ett uppenbart allmänintresse kräver offentlig belysning. 
 
8.  Iaktta stor försiktighet vid publicering av självmord och självmordsförsök 
särskilt av hänsyn till anhöriga och vad ovan sagts om privatlivets helgd. 
 
9.  Visa alltid brotts- och olycksoffer och deras anhöriga största möjliga hänsyn. 
Pröva noga publicering av namn och bild med hänsyn tagen till offren och deras 
anhöriga. 
 
10.  Framhäv inte berörda personers etniska ursprung, kön, nationalitet, yrke, 
politisk tillhörighet, religiös åskådning eller sexuell läggning om det saknar 
betydelse i sammanhanget och är missaktande. 
 
 
Var varsam med bilder 
 
11.  Vad som i dessa regler sägs gäller i tillämpliga delar även om bildmaterial.  
 
12.  Bildmontage, retuschering på elektronisk väg eller bildtext får ej utformas så 
att det vilseleder eller lurar läsaren. Ange alltid i direkt anslutning till bilden om 
den är förändrad genom montage eller retusch. Detta gäller även vid arkivering. 
 
 
Hör båda sidor 
 
13.  Sträva efter att ge personer, som kritiseras i faktaredovisande material tillfälle 
att bemöta kritiken samtidigt. Sträva också efter att återge alla parters 
ståndpunkter. Var uppmärksam på att anmälningar av olika slag kan ha till enda 
syfte att skada den som blivit anmäld. 
 
14.  Tänk på att en person, misstänkt för brott, i lagens mening alltid betraktas 
som oskyldig om fällande dom inte föreligger. Den slutliga utgången av en skil-
drad rättssak bör redovisas. 
 
 
Var försiktig med namn 
 
15.  Överväg noga konsekvenserna av en namnpublicering som kan skada 
människor. Avstå från sådan publicering om inte ett uppenbart allmänintresse 
kräver att namn anges.  



ÅRSBERÄTTELSE 2009    33

 33  

16.  Om inte namn anges undvik att publicera bild eller uppgift om yrke, titel, 
ålder, nationalitet, kön eller annat, som gör en identifiering möjlig. 
 
17.  Observera att hela ansvaret för namn- och bildpublicering faller på den som 
återger materialet. 
 
 
 
 
KOMMENTAR TILL DEL I 
 
För tolkning av begreppet "god publicistisk sed" svarar för pressens del i första 
hand Pressens Opinionsnämnd samt i ärenden som inte hänskjuts till nämnden 
Allmänhetens Pressombudsman. Det bör uppmärksammas att Pressens Opin-
ionsnämnd och Allmänhetens Pressombudsman ej prövar fråga om avsteg från 
reglerna i radio- eller televisionsprogram. För granskning av dessa program finns 
den av regeringen utsedda Granskningsnämnden. 
 
Opinionsnämndens utslag publiceras förutom i den klandrade tidningen i re-
fererande form i Pressens Tidning och tidningen Journalisten. Abonnemang på 
nämndens utslag kan beställas hos TU. 
 
PO utger en årsberättelse där de från principiell synpunkt viktigaste ärendena 
kommenteras. 
 
Granskningsnämndens beslut kan rekvireras hos nämndens kansli. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



34    ÅRSBERÄTTELSE 2009

 34 

II. YRKESREGLER 
 
 
Journalistens integritet 
 
1.  Ta inte i tjänsten emot journalistiska uppdrag av personer utanför den red-
aktionella ledningen. 
 
2.  Acceptera inte uppdrag från utomstående, ej heller inbjudan, gåva, gratisresa 
eller annan förmån i och utanför tjänsten som kan misstänkliggöra ställningen 
som fri och självständig journalist. 
 
3.  Använd inte ställningen som journalist till att utöva påtryckning för egen 
eller andras vinning eller till att skaffa privata förmåner. 
 
4.  Utnyttja inte för egen eller andras vinning opublicerade nyheter beträffande 
de ekonomiska förhållanden eller åtgärder hos stat, kommuner, organisationer, 
företag eller enskilda. 
 
5.  Beakta journalistavtalets bestämmelse om att medarbetare icke får åläggas att 
skriva mot sin övertygelse eller utföra förödmjukande uppdrag. 
 
 
Anskaffning av material 
 
6.  Tillmötesgå rimliga önskemål från intervjuade personer om att i förväg få 
veta hur och var deras uttalanden återges. 
 
7.  Visa särskild hänsyn mot ovana intervjuobjekt. Upplys den intervjuade om 
huruvida samtalet är avsett för publicering eller enbart för information. 
 
8.  Förfalska inte intervjuer eller bilder. 
 
9.  Visa hänsyn vid fotograferingsuppdrag samt vid anskaffning av bilder, 
särskilt i samband med olyckor och brott. 
 
10.  Ge inte efter för påtryckningar från utomstående i avsikt att hindra eller 
inskränka berättigad publicitet. 
 
11.  Beakta upphovsrätten med dess citatregler och fotorätten. 



ÅRSBERÄTTELSE 2009    35

 35  

12.  Visa generositet med källangivelse när en framställning huvudsakligen 
bygger på annans sakuppgifter. 
 
 
Publiceringstider 
 
13.  Respektera överenskomna publiceringstider. 
 
 
 
 
KOMMENTAR TILL DEL II 
 
Undertecknarna av dessa regler vill med detta avsnitt ge vägledning i det 
journalistiska arbetet på fältet och på redaktionerna när problem uppstår som 
endast ofullständigt eller inte alls behandlas i lagar, kollektivavtal eller i övriga 
delar av dessa etiska regler för massmedier. Avsnittet ersätter SJF:s yrkeskodex. 
 
 
Detta avsnitt är inte bara en regelsamling - det är också avsett att stimulera till en 
kontinuerlig debatt inom journalistkåren i arbetsetiska frågor. Reglerna gör inte 
anspråk på att täcka alla de situationer som journalisten kan möta i sitt arbete. 
 
Reglerna avser alla redaktionella medarbetare, alltså i tillämpliga delar även 
journalister vid radio, tv, informationsavdelningar etc. 
 
SJF:s styrelse verkar för att förbundets medlemmar efterlever denna del av 
reglerna. 
 
 
 
 
 
 



36    ÅRSBERÄTTELSE 2009 36 

 
 
 
 
 
 

 
ALLMÄNHETENS PRESSOMBUDSMAN (PO) 

 
PRESSENS OPINIONSNÄMND (PON) 

 
 
 
 

Besöksadress: Industrigatan 2A, Stockholm 
 

Postadress: Box 223 10, 104 22 Stockholm 
 

Tel: 08-692 46 20 
 

Fax: 08-692 46 05 
 

PO/PONs hemsida: www.po.se 
 

E-post: po@po.se 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 





ALLMÄNHETENS PRESSOMBUDSMAN (PO)

PRESSENS OPINIONSNÄMND (PON)

Ös
te

rb
er

gs
 &

 S
ör

m
la

nd
st

ry
ck

, N
yk

öp
in

g 
43

87
7


